Sinds oktober 2015 werkt BSB Staalbouw, onderaannemer van Siemens, aan het ontwerpen en produceren van de nieuwe vizierschuiven voor de stuwcomplexen bij Amerongen, Driel en Hagestein. Projectmanager Leo van der Bij van BSB vertelt: ‘Het duurt 4 tot 5 maanden om 1 schuif te maken.’

Een nieuwe vizierschuif bestaat uit 54 strekkend meter staal, is 9 m hoog en 1,5 m breed. Het gewicht: 270.000 kg. ‘Er komt dus heel wat kijken bij het productieproces. We zijn meer dan een jaar bezig geweest met de voorbereiding: een goed ontwerp, de juiste lastechnoglogie, ruimte in onze werkplaats en het bestellen van materialen. Vervolgens duurt het 4 tot 5 maanden om 1 vizierschuif te maken. En we maken er 2 per jaar. Het hele project loopt tot 2019.’

Hand- en takelwerk

‘De eerste vizierschuif is nagenoeg klaar’, vertelt Van der Bij. ‘Al het plaatmateriaal is daarvoor gebrand met een snijmachine. Dat gebeurde computergestuurd, door programma’s die speciaal voor dit ontwerp zijn geschreven. Het bouwen zelf is echt allemaal handwerk, met behulp van de nodige takels. Tot slot is alles vastgelast met semiautomatische robots. Op dit moment voorzien we de eerste gemaakte schuif van een beschermende coating.’
Omdat de stuwcomplexen essentieel zijn voor de waterhuishouding in Nederland, zijn de eisen voor het bouwen en lassen extreem streng.

Monumentaal renoveren

De stuw bij Hagestein is een bijzonder geval. In 2015 is het complex benoemd tot Rijksmonument en dat betekent dat er een inspanningsverplichting ligt om zo veel mogelijk originele elementen te behouden. Daarom onderzoeken Rijkswaterstaat en BSB Staalbouw of het mogelijk is de noordelijke schuiven van Amerongen en Driel te renoveren en in Hagestein terug te plaatsen in plaats van dat we nieuwe vizierschuiven plaatsen. Deze 2 schuiven zijn in de beste staat en daarom vervangen we deze als eerste.