Een vizierschuif van 270.000 kilo, die vervang je niet even. Joos de Bakker, omgevingsmanager bij Siemens, ziet erop toe dat de in totaal 6 schuiven van de stuwcomplexen bij Driel, Amerongen en Hagestein vlekkeloos worden verwisseld.

De noordelijke vizierschuif bij Amerongen is als eerste aan de beurt. Deze vervangen we in juni en juli. ‘Eerst plaatsen we een tijdelijk keermiddel, bestaande uit een stalen constructie waar schotten in zitten’, legt De Bakker uit. ‘Het grote verschil met de “echte” vizierschuif is dat dit tijdelijk keermiddel niet kan bewegen. Maar wordt de waterstand hoog, dan kunnen we de schotten wel verwijderen, zodat het water kan wegstromen.
De volgende stap bestaat uit het verwijderen van de huidige vizierschuif, gevolgd door het plaatsen van een nieuw exemplaar. En uiteindelijk het weghalen van de tijdelijke kering. Iedere stap duurt op zich maar een paar dagen, maar we zijn erg afhankelijk van het weer en de waterstanden.’

Varen vanuit Friesland

De nieuwe vizierschuif wordt – toepasselijk maar vooral praktisch – over water naar Amerongen vervoerd. Fabrikant BSB Staalbouw plaatst het enorme object in 3 stukken op een ponton, dat van Friesland naar Amerongen vaart. ‘Die opsplitsing is hard nodig, want het is bijna niet te doen om zo’n log onderdeel in één keer op zijn plek te manoeuvreren. Aan beide kanten hebben we maar een paar centimeter speelruimte. Dan moet je heel veel rekening houden met het weer en de waterstand!’ Het ponton wordt in Amerongen opgewacht door een kraanschip, de nieuwe HEBO lift 2, dat de 3 onderdelen op hun plek tilt. ‘Dat is een uitdaging, maar we hebben geoefend met een proefopstelling van het tijdelijk keermiddel en met simulaties hebben we deze bijzondere hijsklus tot op centimeters voorbereid. Dat geeft vertrouwen. ’

Meekijken

Tijdens het vervangen van de vizierschuif, is het gebied rondom de stuw afgesloten vanuit veiligheidsoverwegingen. ‘We organiseren wel veilige kijkzones buiten het stuwcomplex waar mensen kunnen kijken naar de vervanging.

Net als vroeger

De nieuwe schuif gaat er hetzelfde uitzien, maar wijkt af op details. ‘Een van de eisen is dat we ons zo veel mogelijk aan het origineel houden. Leuk detail: we hebben historisch onderzoek gedaan naar de oorspronkelijke kleur van de vizierschuiven van Hagestein. Die kleur (RAL 7037) brengen we nu weer aan op alle vizierschuiven. In het begin oogt dat even anders, zeker in Driel en Amerongen omdat die schuiven een iets donkerdere kleur hadden.

Foto: Photo Holland