Met intelligente verkeerstechnologie draagt Siemens Mobility bij aan een duurzaam, veilig en onderhoudsvriendelijk mobiliteitslandschap. De laatste generatie is het energie-neutrale wegkantsysteem welke kan bijdragen aan het stikstofemissie vraagstuk.

De Siemens wegkantsystemen bevatten een slimme verkeerssignaleringstechniek voor het hoofdwegennet. Ze geven de weggebruiker veiligheidskritische informatie om kop-staartbotsingen bij filevorming te voorkomen o.a. door het toepassen van aangepaste maximum snelheden, afgesloten rijstroken en geopende bruggen. De techniek staat bij de portalen langs de snelwegen en heeft eigen sensoren om nauwkeurig de verkeersdoorstroming te meten. Het hart van het systeem bestaat uit industriële automatiseringscomponenten waarmee een zeer hoge beschikbaarheid en duurzame oplossing wordt gerealiseerd. Langs de Nederlandse snelwegen staan ongeveer 5.700 wegkantsystemen, waarvan een groot aantal niet energiezuinig is en aan het einde van de technische levensduur vergaat. Met deze nieuwste generatie is Siemens Mobility klaar voor de energie-efficiëntie vervanging.

Duurzame doorontwikkeling

“Siemens behoort tot de meest duurzame bedrijven ter wereld”, vertellen Peter van Duijvenbode en Gert-Jan Bron van Siemens Mobility. “We innoveren en investeren volop in het duurzamer maken van onze oplossingen. Dit nieuwe wegkantsysteem sluit naadloos aan bij onze duurzame oplossingen voor tunnels, bruggen en sluizen. Het is energiezuiniger, robuuster en voordeliger in onderhoud mét behoud van functionaliteit.”

Robuust en betrouwbaar

Het Siemens energie-neutrale wegkantsysteem is uitgebreid getest. De betrouwbare technologie is eenvoudig te onderhouden en gebouwd om minimaal 20 jaar probleemloos te functioneren. Ook dit draagt bij aan kostenefficiëntie en toekomstbestendigheid. Met dit wegkantsysteem zet Siemens Mobility de nieuwe standaard en helpen ze de COte reduceren, zodat ze bijdragen aan de doelstelling van Rijkswaterstaat om in 2030 energieneutraal zijn.