De OS7-wegkantsystemen van Siemens Mobility zijn door Rijkswaterstaat gevalideerd volgens de WKS release 1.3.-specificaties van zowel DBFM- als EC&DC-contracten. Met deze nieuwe versie is het voor alle projecten toegestaan om de wegkantsystemen op afstand te beheren.

De wegkantsystemen vormen een belangrijke schakel tussen de matrixborden boven de snelweg, detectielussen in het wegdek en de verkeerscentrale. Ze voeden de matrixborden met een veilig snelheidsadvies voor de weggebruikers. In Nederland moeten alle wegkantsystemen voldoen aan de WKS-specificaties van Rijkswaterstaat. De wegkantsystemen van Siemens zijn in 2006 voor het eerst gevalideerd volgens de toen geldende WKS-release 1.01.

Beheer op afstand

Onze wegkantsystemen zijn onlangs door Rijkswaterstaat en onafhankelijke partijen gevalideerd volgens de WKS-release 1.3. In deze nieuwe versie is beheer op afstand opgenomen. Statusgegevens van de besturing, voeding, detectie en signaalgevers worden rechtstreeks doorgestuurd naar onze beheersapplicatie. Dit maakt onderhoud doelgerichter en efficiënter. Storingen zijn snel zichtbaar, voorspelbaar en kunnen op afstand worden geanalyseerd en verholpen. Indien nodig kunnen de wegkantsystemen op afstand geüpdatet en gereset worden. Dit is een grote meerwaarde bij het (langdurig) onderhoud van wegkantsystemen.

In de praktijk

Alle wegkantsystemen van Siemens zijn vanaf 2006 geschikt voor beheer op afstand. Voor de wegkantsystemen in het traject tussen Lunetten en Veenendaal op de A12 wordt dit al enkele jaren toegepast. De nieuwe wegkantsystemen langs de A9 Gaasperdammerweg en de A12 tussen Ede en Grijsoord worden binnenkort geplaatst, voorzien van WKS-release 1.3.