Het Partnership Talking Traffic, dat het uitrollen van smart mobility in Nederland voorbereidt, komt op stoom. Bij Connekt in Delft demonstreerden Siemens en andere private partners die cloud- en informatiediensten leveren, aan wegbeheerders wat ze al ontwikkeld hebben. Siemens heeft als eerste bedrijf in Nederland verkeerslichten aangesloten op de cloud en stelt de informatie beschikbaar voor weggebruikers.

Op drie kruispunten in Delft bouwde Siemens de verkeerslichten om tot intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI’s) en sloot deze aan op de cloud. Tijdens een demorit in de binnenstad van Delft wierpen de wegbeheerders een blik op de allereerste iVRI’s. Siemens heeft deze ‘live demo-omgeving’ opgebouwd in samenwerking met de gemeente Delft.

Reduceren brandstofverbruik

De VRI’s zijn aangesloten op het landelijke overnamepunt (TLEX) dat real time data uit verkeerslichten doorstuurt naar de cloudoplossing van Siemens. App-bouwers kunnen aansluiten op deze cloudoplossing en ze gebruiken om hun klanten, de weggebruikers, via apps of het navigatiesysteem te voorzien van verkeersinformatie. “Een van de doelen is weggebruikers die een kruispunt naderen te informeren over de verwachte tijd tot het verkeerslicht op groen, rood of geel springt en snelheidsadviezen te geven”, aldus Erik Smit, Sales Consultant bij Siemens Mobility. “Op die manier verbeteren we de veiligheid en doorstroming van het verkeer en kunnen we het brandstofverbruik reduceren.”

“Grote vorderingen”

Binnen het Partnership Talking Traffic bundelen de overheid en marktpartijen de krachten. De afgelopen maanden is er veel overlegd en ontwikkeld. Overheden, en dan vooral wegbeheerders, kregen in Delft te zien hoe ver de ontwikkelingen staan. Remco Reints, trainee bij Rijkswaterstaat, heeft zich goed kunnen oriënteren op het thema smart mobility, waarmee hij binnenkort aan de slag gaat. “De presentaties waren heel begrijpelijk. En wat maken we al grote vorderingen!” Ella Westerhoff, contractmanager bij het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, luisterde met belangstelling naar de uiteenzettingen over onder meer de apps die momenteel worden gebouwd. “De toekomst is nog wat wazig, maar als straks de zelfrijdende auto komt, moeten we er klaar voor zijn. Naast alle technische en veiligheidsaspecten betekent dit ook dat we het contractmanagement met wegbeheerders goed moeten opbouwen.”

Goede concepten

Martijn Laenen, adviseur mobiliteit en speciale verkeerstechniek bij de gemeente Breda, vond het fijn om te horen waar de partijen mee bezig zijn. “Men is al een heel eind op weg, maar het eindpunt is nog niet bereikt. De komende maanden wordt volop geëxperimenteerd, maar het fundament is zeker gelegd. Ik heb een goed beeld gekregen van wat de weggebruiker straks daadwerkelijk te zien krijgt. Het is complexe materie: alle data uit verkeersregelinstallaties (VRI’S) moeten veilig en betrouwbaar zijn. Vervolgens moet men ze vertalen naar bruikbare informatie voor weggebruikers. Vooral in stedelijke gebieden is dit een uitdaging. Er vinden veel verkeersbewegingen plaats in een relatief kleine ruimte.” Thomas Egmond, contractmanager bij Rijkswaterstaat, kreeg een goed beeld bij de achterliggende technologie van intelligente iVRI’s: “Ik heb goede concepten gezien en de snelheid van ontwikkelen valt erg mee.”

Meer lezen over de iVRI’s klik hier