Siemens Mobility lanceert een praktijktest voor autonoom rijden op de Siemens campus in München-Perlach, Duitsland. In samenwerking met partners IAV GmbH, Institute for Climate Protection, Energy and Mobility (IKEM) e.V., emm Solutions GmbH, UTB Projektmanagement GmbH en de Technische Universiteit van München (TUM) initieert Siemens Mobility een onderzoeksproject en een praktijktest. De testroute loopt door de campus en maakt verkeerssimulatie in verschillende situaties mogelijk.

De projectpartners zullen samenwerken om de interactie tussen weginfrastructuur, cloud-based softwarediensten en autonome elektrische voertuigen te testen. Twee soorten voertuigen zullen worden gebruikt om het samenspel van intelligente infrastructuur en voertuigen te onderzoeken: een sterk geautomatiseerde eenzitsauto en een shuttlebus. Voor de tests zijn de elektriciteitspalen langs de route uitgerust met laserscanners, radarunits en camera’s om de algemene verkeersomgeving te bewaken en de voertuigen nauwkeurig te lokaliseren.

“Ons onderzoeksproject is een nieuwe mijlpaal in het bedienen van de zogenaamde eerste en laatste mijlpaal in een multimodale mobiliteitsmix met autonome voertuigen. Onze infrastructuur is van cruciaal belang om veilig en efficiënt vervoer op aanvraag in stedelijke en landelijke gebieden aan te bieden”, aldus Michael Peter, CEO van Siemens Mobility.

Het bieden van een adequaat spectrum van duurzame mobiliteitsopties is een belangrijke verantwoordelijkheid van steden en gemeenten. Het versterken en uitbreiden van het openbaar vervoersaanbod is essentieel voor het voldoen aan de groeiende mobiliteitseisen van de stedelijke bevolking. Het project, “Geoptimaliseerd vervoerssysteem gebaseerd op autonoom rijdende elektrische voertuigen” (OTS 1.0), wordt gefinancierd door het Duitse Ministerie voor Milieu, Natuurbehoud en Reactorveiligheid (BMU). Het heeft tot doel een systeem te ontwikkelen dat voorziet in autonome rijmogelijkheden voor de eerste en laatste kilometer van een reis, een behoefte die vandaag de dag vaak wordt verwaarloosd.

Gedurende het hele project zullen de partners aantonen hoe autonome elektrische voertuigen de verkeersveiligheid en -efficiëntie kunnen verbeteren terwijl ze werken op het hoogste niveau 5 autonomie, zonder tussenkomst van de bestuurder. Om dit te bereiken, voorziet de intelligente infrastructuur van Siemens Mobility de voertuigen voortdurend van uitgebreide informatie, zoals algemene verkeersomstandigheden en gegevens over andere voertuigen die langs de route rijden. Deze aanpak ondersteunt autonome voertuigen in complexe verkeerssituaties en moeilijk te bewaken gebieden, zoals onder de heersende weersomstandigheden. Met externe ondersteuning kan de bewaakte actieradius van een zelfrijdend voertuig aanzienlijk worden vergroot. De intelligente infrastructuur stelt voertuigen in staat om potentiële risico’s snel te identificeren en hierop te reageren. Het geïntegreerde systeem draagt zo bij aan een optimale doorstroming van het verkeer. De voertuig-naar-infrastructuur communicatie (V2I) van het systeem werkt via het gestandaardiseerde en uitvoerig geteste WLANp (ITS-G5). Het gehele systeem wordt aangevuld met softwareoplossingen die verkeersmanagers in een verkeerscentrale in staat stellen om de verkeerssituatie op de voet te volgen en indien nodig in te grijpen. Dit verhoogt de veiligheid en efficiëntie van het wegtransport aanzienlijk. Om de beleving van de passagiers te verbeteren, kunnen passagiers in de zelfrijdende voertuigen hun routebeschrijving eenvoudig downloaden met een app.

Het onderzoeksproject zal experts uit verschillende disciplines samenbrengen. Het Instituut voor Klimaatbescherming, Energie en Mobiliteit (IKEM) beheert de juridische aspecten van autonoom rijden en doet samen met Siemens Mobility onderzoek naar operator- en businessmodellen die zijn afgeleid van technische ontwikkelingen. IAV ontwikkelt een prototype voor barrièrevrije, autonoom werkende shuttles. De TU München gebruikt microscopische simulaties om de impact van verschillende vormen van autonoom rijden op het verkeer te bestuderen. In het kader van een onderzoek naar publieke acceptatie onderzoekt het Berlijnse projectontwikkelingsbureau UTB hoe mensen reageren op autonome voertuigen en hoe technologische ontwikkelingen hiermee rekening moeten houden. Emm Solutions GmbH levert zijn sterk geautomatiseerde IAO1 elektrisch voertuig ter verbetering van de monitoring van het milieu, de geopositionering van het voertuig en het communicatiebeheer tussen voertuig en infrastructuur. Ook het rijgedrag wordt gesimuleerd. Siemens Mobility is verantwoordelijk voor de algemene projectintegratie en voor de infrastructuur langs de weg en cloud-based softwarediensten en zal ook verschillende potentiële business- en operationele modellen evalueren.