Ze ogen bepaald niet spectaculair, maar toch luiden de twee verkeerslichten op het terrein van het Siemens Mobility Research Center in Munchen de toekomst van het wegvervoer in. Eén van de lichten kan via een kleine unit draadloos communiceren met voorbijrijdende voertuigen die over een coöperatieve in-car unit beschikken. Ook andere verkeersregelinstallaties langs de weg kunnen in dit netwerk worden opgenomen. Op die manier worden weggebruikers draadloos en real time geïnformeerd over de stand van verkeerslichten en verkeershinder op hun route.

Rotterdam-Wenen

Deze zogenoemde car-to-infrastructure (Car2X) technologie wordt momenteel getest in de 1.300 kilometer lange corridor tussen Rotterdam en Wenen, met als doel filevorming en verkeersongevallen terug te dringen. Siemens werkt hierbij samen met de Duitse automobielindustrie en diverse onderzoeksinstituten. Het concern levert de soft- en hardware die benodigd is om voertuigen in Oostenrijk, Duitsland en Nederland te laten communiceren met de wegkant. Volgens Daniel Hobohm van de Siemens Intelligent Traffic Systems Group is het project inmiddels ver gevorderd. ‘Hiermee leggen we de basis voor autonoom vervoer in de toekomst’, vertelt Hobohm in een artikel dat u hier kunt lezen.