De pre-FAT van het project Generieke 3B-bouwblok voor Beweegbare Bruggen (GBB) is succesvol verlopen. Siemens Mobility demonstreerde aan Rijkswaterstaat dat het mogelijk is om vanuit een generiek besturingsraamwerk voor diverse beweegbare bruggen software op maat te genereren.

In opdracht van Rijkswaterstaat ontwikkelt Siemens Mobility als onderdeel van het GBB project een generieke 3B-bouwblok voor het aansturen van beweegbare bruggen. Het gaat in eerste instantie om een pilot voor de Wantijbrug, waarvan zowel de civiele constructie als de aansturing in 2019 worden vernieuwd. De komende jaren gaat RWS nog meer bruggen laten renoveren volgens dit concept. Met de generieke 3B-bouwblok ontwikkeld door Siemens Mobility kan, door het aanpassen van parameters, ook voor andere bruggen specifieke besturingssoftware worden gegenereerd. “We zijn in september 2017 met de ontwikkeling begonnen”, vertelt Daniel Janson, die als Systems Engineer verantwoordelijk is voor de verificatie en validatie. “Op 29 juni vond de succesvolle pre-FAT plaats, een belangrijk en beslissend moment voor ons. ”

Boven verwachting

Siemens demonstreerde tijdens de pre-FAT aan RWS wat er al klaar is. ’s Ochtends werd een bezoek gebracht aan de firma Ohm in Alblasserdam, die de besturingskasten assembleert. Tijdens een inspectie werd gekeken of deze aan de eisen van RWS voldoen. Vervolgens werd in de middag aan de hand van de testopstelling bij Siemens Mobility in Zoetermeer de besturingssoftware gedemonstreerd. Janson: “We hebben het hele brugproces laten zien, waaronder het openen en sluiten van de brug en delen van de beveiliging (Safety-software). Onze opdrachtgevers binnen RWS waren positief verrast. Na deze geslaagde pre-FAT zijn we de FAT aan het voorbereiden, die eind augustus plaatsvindt.” Als de generieke 3B-bouwblok door RWS definitief geaccepteerd wordt, heeft Siemens de mogelijkheid om de bouwblok toe te passen op in ieder geval 7 bruggen.

Schaalmodel

Onderdeel van het project is tevens een beweegbaar schaalmodel. Het schaalmodel dat Siemens voor de Wantijbrug ontwikkeld heeft, kan later door RWS worden ingezet om de werking van de generieke 3B-Bouwblok te demonstreren, om zo bijvoorbeeld operators te trainen die de brug zullen bedienen. “Voor de ontwikkeling van het schaalmodel is veelvuldig gebruik gemaakt van 3D-print technieken. Het was leuk om te merken voor hoeveel belangstelling dit zorgde.”, vertelt Joost Lijster, die als Lead Engineer betrokken is bij de ontwikkeling van het Schaalmodel. “Het 3D-model blijft bovendien bewaard. Hiermee zijn onderdelen te reproduceren, mocht er ooit iets beschadigen. Bovendien blijft er weinig restmateriaal over: je print wat je nodig hebt. Dat is bij het vervaardigen uit plaatmateriaal soms wel anders.” Na oplevering van het project, zal het schaalmodel bij de klant worden geplaatst.