Stralend zomerweer zorgde voor de perfecte omlijsting van een bezoek aan Perlach op 18 juli door een studententeam van de Technische Universiteit Eindhoven en hun door zonne-energie aangedreven elektrische auto. Het team was naar Perlach gekomen om de auto op het Siemens-testcircuit te tonen aan journalisten en werknemers. “Stella Vie” is voorzien van de nieuwste generatie Car2X-technologie waarmee bezoekers zelf konden zien hoe communicatie tussen voertuigen en de wegkant in de toekomst zal verlopen.

Vorig jaar reed “Stella Vie” 3.000 kilometer door de Australische outback en won in zijn categorie de “World Solar Challenge”. De studenten maken met hun auto een rondreis door Europa, waarbij ze diverse plaatsen aandoen om hun voertuig te presenteren. Samen met NXP, producent van halfgeleiders en een Siemens-partner, wilde het team op het testcircuit in Perlach vooral laten zien, hoe het intelligente V2X-verkeerssysteem en de aandrijftechniek op zonne-energie samenwerken. “We willen niet alleen wedstrijden in de woestijn winnen, maar ook een voertuig bouwen dat geschikt is voor wegverkeer en connected mobility promoot,” zegt teamlid Kyron Pijpers.

De zonne-auto’s van het “Eindhoven Solar Team”

Het Eindhoven Solar Team bestaat uit ongeveer 30 studenten van de Technische Universiteit Eindhoven, die 18 maanden lang toegewijd werken aan hun visie op de auto van de toekomst. Het team ontwikkelt sinds 2013 verkeersgeschikte prototypes van voertuigen op zonne-energie voor de lange afstand. “Stella Vie” is de derde en nieuwste auto in hun wagenpark.
Net als zijn twee voorgangers heeft “Stella Vie” in zijn categorie de Bridgestone World Solar Challenge in Australië gewonnen. Tijdens deze race moeten de volledig elektrisch aangedreven voertuigen een afstand afleggen van ongeveer 3.000 kilometer, waarbij ze uitsluitend gebruik maken van zonne-energie die onderweg wordt opgewekt.

“Stella Vie” is de eerste gezinsuitvoering met vijf zitplaatsen en is officieel goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg. Op het dak van het voertuig is in totaal vijf vierkante meter zonnepanelen aangebracht. Op een zonnige dag kan de auto hiermee puur op zonne-energie ongeveer 1.000 kilometer afleggen. De auto is ongeveer vijf meter lang en 1,65 meter breed, maar weegt zonder inzittenden slechts 375 kilo. Dit extreem lage gewicht en de uiterst aerodynamische vormgeving vergroten het bereik van de auto. Op lange en rechte snelwegen haalt de auto een topsnelheid van circa 125 km/h.

Energie-efficiënt en veilig rijden

Dankzij de Car2X-technology is het zonnevoertuig niet alleen energie-effiënt, maar ook veilig en anticiperend: zo waarschuwt het communicatiesysteem de bestuurder bijvoorbeeld voor verkeersopstoppingen op de route of geeft aan wanneer er geremd, geaccelereerd of uitgeweken moet worden om zo optimaal mogelijk mee te rijden met het overige verkeer. Op den duur worden de waarschuwingen aan de bestuurder vervangen door automatische ingrepen zonder bemoeienis van de bestuurder. “Car2X is een belangrijke stap in de richting van automatisch rijden,” aldus Markus Schlitt, hoofd Intelligent Traffic Systems bij Siemens Mobility. “Zelfrijdende auto’s moeten met elkaar en de weginfrastructuur communiceren om veilig te werken – alleen op die manier kan onze visie werkelijkheid worden.” Tijdens hun presentaties benadrukten zowel Markus Schlitt als Martin Birkner, hoofd Digital Transformation bij Siemens Mobility de manier waarop Siemens-technologieën een intelligente, connected transportinfrastructuur mogelijk maken.

De zonne-auto in het zonnetje op de Car2x-testcircuit in Perlach.

Testritten voor journalisten en Siemens-medewerkers

Na afloop van de presentaties konden de aanwezige journalisten een testrit met de “Stella Vie” maken en zelf ervaren hoe effectief de Car2x-technologie nu al is. Hierbij waren velen onder de indruk van de SPAT-technologie (Signal Phase and Timing), die aangeeft hoeveel tijd nog resteert voordat het volgende verkeerslicht op rood of groen springt, technologie die ook in Nederland al toegepast wordt binnen Talking Traffic.

Ook enkele Siemens-medewerkers maakten van de gelegenheid gebruik om met de zonnewagen een rondje te rijden op het Car2x-testcircuit in Perlach. In Eindhoven staat al een nieuw team studenten klaar om de zonne-auto voor 2019 te ontwikkelen. Het nieuwe model moet gebruiksvriendelijker worden met een aantrekkelijker design – en wordt natuurlijk weer voorzien van de nieuwste Car2X-technologie van Siemens.

Car2X-technologie

Car2X is onderdeel van de complete oplossing Vehicle2X van Siemens – een samenwerkende communicatietechnologie die allerhande voertuigen verbindt met de infrastructuur en verkeersgeleidingscentrales. Met Car2X ontvangen auto’s informatie over de wegomstandigheden, verkeersdoorstroming en obstakels en sturen deze informatie door naar andere voertuigen. De auto’s ontvangen en reageren ook op signalen van intelligente verkeersborden en verkeerslichten. De oplossing wordt al op diverse testcircuits in Europa toegepast.