ProRail heeft het onderhoud, de modernisatie en beveiliging van de tunneltechnische installaties (TTI’s) in de Spoortunnel Nijverdal uitbesteed aan Siemens Mobility. Een serviceteam gaat de komende 3,5 jaar invulling geven aan de uitdagende doelstellingen van de opdrachtgever.

Siemens Mobility heeft ruime ervaring met het ontwerpen, bouwen en implementeren van TTI’s. Voor veel nieuwbouwprojecten verzorgt de organisatie na de engineering en inbedrijfstelling gedurende meerdere jaren het beheer en onderhoud van de installaties. Voor het beheer en onderhoud van reeds bestaande, niet door Siemens Mobility opgeleverde TTI’s is twee jaar geleden een volwaardig serviceteam opgezet. Alle service engineers zijn 24/7 voor dergelijke opdrachten beschikbaar. Ze hebben zich door specialisatie in de betreffende technieken en door het lezen van de technische documentatie van de tunnel voorbereid op complexe storingen.

Professionele serviceorganisatie

“Ook dit soort onderhoudscontracten passen uitstekend bij ons”, zegt Martijn Koolhoven, Head Digital and Customer Services bij Siemens Mobility B.V. “Door onze kennis en ervaring op dit terrein kunnen wij reeds bestaande TTI’s beheren en onderhouden tegen optimale en voorspelbare levenscycluskosten, met borging van de functionaliteit van de tunnel. We geven graag advies over het upgraden en aanpassen van de installaties en kunnen bij incidenten tot een snel herstel van de dienstverlening komen.”

Spoortunnel Nijverdal

De monitorings-, bedienings- en besturingsinstallaties van de Spoortunnel Nijverdal in Overijssel zijn van het merk Siemens, maar werden destijds niet door Siemens Mobility geleverd. ProRail was op zoek naar een beheer- en onderhoudspartner voor de installaties, inclusief het lokale netwerk. De opdracht omvat naast het beheer en onderhoud voor een periode van 3,5 jaar ook aanpassingen aan de bediening, de gebruikersinterface en het netwerk. Tijdens deze werkzaamheden moeten de bestaande installaties up & running blijven. De belangrijkste eisen van ProRail: maximale beschikbaarheid, actueel en transparant configuratiemanagement, efficiënte communicatie en maximale cybersecurity.

Maximaal beschikbaar en beveiligd

“Voor ons is dit core business”, zegt Wim van Duijn van Siemens Mobility. Het EMVI-plan van Siemens Mobility werd dan ook door ProRail met een hoge score gewaardeerd. Het plan beschrijft hoe Siemens invulling gaat geven aan de uitdagende doelstellingen van ProRail. Van Duijn: “Aangezien wij de bestaande TTI’s goed kennen, kunnen wij maximale beschikbaarheid borgen. Met onze beproefde, digitale oplossing voor configuratiemanagement heeft ProRail direct inzage in de laatste stand van de configuratie. We werken open en transparant, waarbij we actief kennis en informatie delen.” Het borgen van cybersecurity is voor Siemens Mobility eveneens vertrouwde materie. Met haar “Product and Solution Security Guideline” zet het concern wereldwijd de standaard voor de beveiliging van industriële automatisering en mobiliteitsinfrastructuur. De Siemens Mobility-beveiligingsexperts zullen ProRail deskundig adviseren over de cyberveiligheid van de tunneltechniek.

Continuïteit geborgd  

Siemens Mobility heeft alle benodigde (ISO-)certificaten op het vlak van kwaliteit, milieu, veiligheid en asset management. De processen voor servicemanagement en onderhoud zijn gebaseerd op ITIL (Information Technology Infrastructure Library). ProRail kan via korte lijnen altijd communiceren met een Siemens Mobility-medewerker die de installatie in de Spoortunnel Nijverdal en de bijbehorende belangen goed kent. Hierbij treedt de Service Delivery Manager als eerste contactpersoon op. Technische expertise wordt ingebracht door een vaste service engineer. Beiden hebben minimaal hun ITIL Foundation v4-certificaat behaald. Van Duijn: “Elke storing en bevinding wordt niet alleen bijgehouden in ons systeem, maar ook gemonitord door onze Service Delivery Manager en een vaste service engineer. Eventuele verbeterinitiatieven die tijdens het monitoren worden opgemerkt, worden vanuit ons Competence Centre door een asset manager of maintenance engineer meteen verwerkt in onze processen of onderhoudsconcepten. Op deze manier zorgen we voor een doorlopende optimalisatie van onze dienstverlening en daarmee voor de beschikbaarheid en veiligheid van de tunnel.”