Elke paar seconden een aangepast snelheidsadvies rechtstreeks ín je auto. Om files te voorkomen. Het kan met een Siemens-oplossing waarbij kasten aan de kant van de weg draadloos communiceren met voorbijrijdende auto’s.

Het Siemens-systeem wordt vanaf de zomer van 2015 geëvalueerd op de A58. Dit in het kader van ‘Beter Benutten’, het overheidsprogramma ter verbetering van de bereikbaarheid van de drukste regio’s in ons land. Op de A58 tussen Tilburg en Eindhoven komen namelijk veel spookfiles voor: files die niet veroorzaakt worden door incidenten of drukte, maar door (plotseling) remgedrag van automobilisten op een drukke weg. Deze ‘gevolgfiles’ kunnen voorkomen worden als een automobilist in een vroeg stadium een snelheidsadvies krijgt.

Spookfiledienst
Voor deze ‘spookfiledienst’ is een snelle draadloze verbinding nodig tussen de auto en de wegkant. En daarvoor is Siemens Mobility in opdracht van Provincie Noord-Brabant een nieuwe oplossing aan het doorontwikkelen. Project Engineer Martijn Disse geeft uitleg: “Onze oplossing voor wegkantsystemen, die informatie opvangen van de lussen in het wegdek en onder meer de matrixborden boven de weg aansturen, wordt aangepast en minimaal uitgebreid met een speciaal soort WiFi. Zo kunnen systemen langs de weg contact leggen met een draadloze module in een voorbijrijdende auto en zo de benodigde informatie – zoals snelheid en positie – uitlezen en verzenden.”

WiFi-modules
Maar de auto’s zijn momenteel nog niet uitgerust met draadloze modules. “Dat wordt in de toekomst wel zo. Meerdere autofabrikanten hebben toegezegd het vanaf 2016 standaard in te gaan bouwen. Bovendien zou het voor een spookfiledienst genoeg zijn als ongeveer één op de tien auto’s uitgerust is met een draadloze module, wat haalbaar moet zijn in 2017 of 2018. Door de snelheid van één auto te meten en te beïnvloeden, beïnvloed je namelijk de auto’s erachter ook.”

Evaluatie
Vanaf 2015 gaat de provincie Noord-Brabant het systeem en de spookfiledienst evalueren op de A58. “Landelijke en lokale overheden kijken dan verwachtingsvol mee naar de resultaten van de proef”, aldus Martijn. “Daarna wordt een definitief besluit genomen over de verdere implementatie in Nederland. De evaluatie gebeurt waarschijnlijk in eerste instantie door gebruik te maken van losse kastjes met draadloze mogelijkheden in de auto’s, mogelijk verbonden met smartphones”, aldus Martijn.

Unieke oplossing
Voor Martijn en zijn team betekent de opdracht het doorontwikkelen van een totaal nieuwe oplossing. “Er zijn al verschillende proeven met coöperatieve systemen geweest in Europa, voornamelijk in steden. Maar gestandaardiseerde wegkantsystemen met draadloze mogelijkheden langs snelwegen bestonden nog niet. We zijn dus echt met iets unieks bezig! Dit project op de A58 was de aanleiding om ze te gaan ontwikkelen, maar ons doel is om ze later ook voor allerlei andere toepassingen te gaan gebruiken in binnen- en buitenland. Het gebruik van dergelijke coöperatieve systemen past namelijk ook volledig binnen de visie van Rijkswaterstaat en het ministerie van Infrastructuur en Milieu.”