Een nieuw real time model kan sinds vandaag verkeerslichten nog slimmer aansturen. Niet alleen meet dit Smart Traffic system het actuele verkeersaanbod, het werkt ook voorspellend. Dit zorgt voor een betere doorstroming van het verkeer en minder wachttijd voor weggebruikers, met als gevolg minder CO2 uitstoot. Vandaag is het systeem voor het eerst in gebruik genomen in Helmond.

Waar andere systemen individuele voertuigen pas herkennen wanneer deze over een lus in de weg rijden, combineert Smart Traffic de data vanuit GPS signalen, lussen in de weg en camera’s. Het systeem analyseert deze data vervolgens in een real time verkeersmodel en voorspelt het verkeer. Smart Traffic berekent de meest optimale doorstroming en past de aansturing van de verkeerslichten hier op aan. Automobilisten, voetgangers en fietsers krijgen dus niet meer op een vaste volgorde groen licht, maar aan de hand van het actuele verkeersaanbod bepaalt het systeem welke groenfase het meest optimaal is voor het kruispunt op dat moment.

Minder wachttijd en CO2-uitstoot
Het resultaat is minder wachttijd voor weggebruikers. De impact van Smart Traffic op de CO2-reductie is afhankelijk van het kruispunt waarop de regeling draait. Uit eerste berekeningen is gebleken dat de CO2-uitstoot met maximaal 15% kan worden verlaagd, dit is op een gemiddeld kruispunt een besparing van max. 500 ton CO2 per jaar. Het systeem kan ook bepaalde weggebruikers, zoals fietsers of bussen, op elk gewenst moment prioriteit geven.

‘In Nederland worden al langer individuele verkeerslichten met verschillende systemen op een slimme manier aangestuurd. Maar voor het eerst sturen we nu verkeerslichten aan op basis van een realtime model en kunnen we voorspellend werken. We zijn er trots op om met dit systeem een wezenlijke bijdrage te leveren aan de leefbaarheid in de steden van de toekomst’, zegt Jeroen Brouwer, teammanager Mobility Solutions bij Sweco en verantwoordelijk voor de ontwikkeling van Smart Traffic.

Eerste oplevering in Helmond

Vandaag is Smart Traffic, na maandenlang testen en verbeteren, in gebruik genomen op twee kort op elkaar volgende kruispunten op het Binderseind in Helmond. Op de kruispunten in Helmond is de verwachte wachttijd reductie minstens 22%.

‘Als gemeente stimuleren wij innovatie. Voor ons is het aantrekkelijk om op deze manier de verkeersregelinstallaties van Siemens Mobility, die wij al in beheer hebben, om te bouwen naar intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI) om de doorstroming in de stad te verbeteren’, zegt Martien van den Broek, senior technisch medewerker Verkeer bij Gemeente Helmond.

Samenwerking

Voor de situatie in Helmond werkten Sweco en Siemens Mobility nauw samen. Sweco is verantwoordelijk voor de regelsoftware en Siemens Mobility levert de systeemsoftware en hardware (de verkeersregelinstallaties). Opmerkelijk is dat de regeling in een datacenter in de cloud draait. De bestaande installatie in Helmond kreeg enkel een upgrade van de systeemsoftware.