De renovatie van de Koningstunnel is sneller verlopen dan gepland. Hierdoor kon de Koningstunnel maar liefst vijf weken eerder open. Afgelopen vrijdag, 23 augustus, werd de opening van de Koningstunnel gevierd met in de ochtend een ‘open huis’ voor het publiek en in de middag verrichtten wethouder Robert van Asten (Mobiliteit) en wethouder Richard de Mos (Buitenruimte) de officiële feestelijke opening. Zaterdagochtend 24 augustus is de Koningstunnel opengegaan voor verkeer.

De Koningstunnel ligt in het centrum van Den Haag en verbindt de Lekstraat met de Koningskade en is dus voor veel organisaties een belangrijke ontsluitingsroute. Dagelijks rijden er zeker 20.000 voertuigen door de tunnel. Aan de renovatie van de Koningstunnel is sinds 1 maart 2019 gewerkt.

Wethouder Robert van Asten kijkt tevreden terug op de renovatie: “Ik ben blij dat we erin geslaagd zijn om gezamenlijk de afsluiting van deze belangrijke toegangsroute tot onze stad in goede banen te leiden. De afsluiting van de tunnel heeft nagenoeg geen problemen opgeleverd. Het was ons meteen duidelijk dat je deze verkeersdruk niet alleen met omleidingsroutes oplost. Samen met Haagse bedrijven, overheden en ondernemersverenigingen, de zogenoemde Koningstunnel Coalitie, hebben we mensen kunnen stimuleren om op een andere manier naar hun werk te komen. Werkgevers werd de mogelijkheid geboden om deelvervoer of andere vormen van vervoer zoals de elektrische fiets, deelscooter of het openbaar vervoer als alternatief in te zetten voor medewerkers en bezoekers. Zo hebben we de verkeersdruk op de overige wegen kunnen verminderen. Ik hoop dat we bij toekomstige grote wegwerkzaamheden deze aanpak opnieuw kunnen inzetten.”

Wethouder Richard de Mos is zeer te spreken over de goede samenwerking met de aannemer: “De Koningstunnel is in 2000 in gebruik genomen. Na ruim 18 jaar dagelijks gebruik was de tunnel toe aan een grote renovatie om ervoor te zorgen dat de tunnel ook de komende jaren iedere dag gebruikt kan worden. De renovatie was ook nodig om de tunnel te laten voldoen aan de nieuwe eisen voor tunnelveiligheid. De aannemer, het Consortium Siemens/Heijmans, wist de werkzaamheden zeer efficiënt te plannen en uit te voeren. Veel tijdwinst werd gevonden door de innovatieve manier waarop de systemen in de tunnel al getest konden worden, voordat de Koningstunnel dicht ging. Hiervoor werd een ‘digital twin’ gebruikt – een digitale kopie van de tunnel en alle installaties en systemen.”

Volledig gerenoveerd
De bestaande verkeers- en tunneltechnische installaties van de Koningstunnel zijn compleet vernieuwd en uitgebreid. In totaal gaat het om meer dan veertig verschillende installaties, waaronder verlichting, ventilatie, verkeersdetectie, camera’s, noodtelefoons en vuilwaterpompen. Siemens was verantwoordelijk voor de ontwerp- en testfase. Heijmans voor het uitvoeren van alle werkzaamheden aan de technische installaties, de brandwerende voorzieningen en het aanpassen van het dienstgebouw.