Wie kent het niet als je met je auto op de snelweg rijdt: file! Boven de weg lichten de matrixborden op: 90 – 70 – 50. De snelheid wordt verlaagd zodat er niet plotseling geremd hoeft te worden en er daardoor zo min mogelijk ernstige ongelukken kunnen ontstaan. Een wereld van portalen boven en lussen in de weg en wegkantsystemen in de berm. Een techniek waarin Siemens Mobility leidend is, als één van de vele Siemens verkeerssystemen die een goede doorstroom en veiligheid op de weg ten goede komen. Ook het onderhoud en het snel verhelpen van storingen hoort daarbij.

Onze service technici grijpen nooit mis

Esmee Vonk (28) is sinds juni van dit jaar Groepsleider Service Operations bij Siemens Mobility. Met een ploeg van 21 mannen leidt zij de serviceoperatie in goede banen. “We hebben vijf onderdelen in de groep: Solutions, Delivery, Small Works (wijzigingen), Coördinatie en Operations. Daarmee hebben we het hele serviceproces onder controle.”

 

Storingen

Het merendeel van de mensen (13) is daadwerkelijk actief met periodiek onderhoud en het verhelpen van storingen in het stedelijk gebied en op het hoofdwegennet aan Siemens verkeerssystemen. Daarnaast is het natuurlijk noodzakelijk dat alles goed wordt ingepland en dat na een uitgevoerd project een goed onderhoudsplan tot stand komt.

De serviceafdeling is actief voor de business unit Road and City Mobility (RCM). De afdeling verzorgt onder andere ook het onderhoud aan de vele verkeersregelinstallaties die Siemens nog in Nederland heeft staan. Vaak is dat het meer gespecialiseerde werk in de zogenaamde tweede lijn. Een lamp verwisselen gebeurt meestal door het plaatselijke elektrotechnisch bedrijf.

Proces

Hoe verloopt het proces van het verhelpen van een storing precies? Esmee Vonk: “Neem bijvoorbeeld een portaal boven de snelweg. Er is geen communicatie meer mogelijk tussen het wegkantstation en de verkeerscentrale, waardoor er geen beeld meer boven de weg te plaatsen is. Rijkswaterstaat belt dan met onze alarmcentrale in Zoetermeer en meldt de storing. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een uniek zogenaamd equipementnummer dat alle installaties van Siemens hebben, ook die van andere divisies. De telefonist in de alarmcentrale kan aan de hand van dat nummer exact zien bij welk contract het hoort, welke afspraken gelden en wie storingsdienst heeft. Dit is een geolied proces, dat gestandaardiseerd en gecentraliseerd is voor alle divisies.”

Bij sommige contracten moet de servicetechnicus binnen vier uur de storing hebben opgelost. “We hebben constant twee monteurs standby, 24 uur per dag, zeven dagen in de week. Dat is genoeg, want het aantal storingen per jaar is gering. Dat is ook waarom klanten kiezen voor Siemens.” De technici gaan met hun volledig uitgeruste serviceauto ter plekke, nadat ze de informatie op hun iPad hebben ontvangen. “In de auto’s zitten de meest voorkomende onderdelen.”

Reservesleutel

Na de klus, voeren de servicetechnici de gegevens weer in op de iPad. “En dan start er een uniek proces”, aldus Esmee Vonk. “Het Siemens support center krijgt door dat de technicus bijvoorbeeld een printplaat heeft vervangen en legt deze voorraadartikelen klaar. Dezelfde nacht bezorgt TNT weer zo’n zelfde printplaat. De TNT-chauffeur heeft van al onze servicewagens een reservesleutel en legt de onderdelen in de auto, terwijl de monteur slaapt. De volgende morgen kunnen onze technici weer compleet op pad. Ze grijpen daardoor nooit mis.”

De techniek op de snelweg is volop in ontwikkeling. De matrixborden zullen in de toekomst vervangen worden door waarschuwingen in de auto. Lees hier meer over deze ontwikkeling.