Op zaterdag 21 juli 2018 is de Amsterdamse Noord/Zuidlijn officieel geopend. Siemens leverde de centrale besturingsinstallatie (CBI) en de stationssystemen (SSY). Ondanks de vertraging die het project opliep, blikt projectmanager Henk Peters namens Siemens positief en trots terug. “Door open en eerlijk samen te werken hebben we als één team de eindstreep gehaald.”

Begin 2014 kreeg Siemens van de Amsterdamse dienst Metro en Tram (MET) de opdracht om zowel het CBI als de stationssystemen voor de Noord/Zuidlijn te ontwerpen, bouwen en implementeren. Om de ontwerpfase te versnellen, werd het project via de Release Milestone methodiek opgedeeld in kleine, behapbare stukken. Zo’n 20 releaseteams waren elk verantwoordelijk voor één stuk van het ontwerp met de bijbehorende milestone. Dit werkte heel goed, zegt Henk Peters, projectmanager CBI en SSY bij Siemens.

Hechte samenwerking

Het werken met Release Milestones was ook de basis van een nieuw contractueel arrangement dat MET en alle betrokken opdrachtnemers medio 2016 ondertekenden. Hierin stond de definitieve openingsdatum van de Noord/Zuidlijn: 22 juli 2018. Via een bonusstructuur zette MET het behalen van de milestones kracht bij. De bonus werd alleen verstrekt als alle onderaannemers de milestone tijdig behaalden. Peters: “Dit bevorderde de onderlinge samenwerking en het begrip voor elkaars activiteiten. We werden ons nog bewuster van het feit dat we afhankelijk waren van elkaar en onze eigen successen.”

Veiligheid voorop

2017 stond bol van de testwerkzaamheden met als rode draad in de planning het testen van de stationsinstallaties. Door releases parallel aan elkaar te laten verlopen en in meerdere ploegen te werken, kon het testwerk sneller verlopen. Voor het testen van de beveiliging is ruimschoots tijd uitgetrokken. Vooral in de ondergrondse stations is een goede beveiliging topprioriteit. “Omdat nog niet alle stations volledig bouwkundig gereed waren, vonden tijdens het testen nog restwerkzaamheden plaats. MET en GVB zijn hier soepel mee omgegaan. Zo stond het GVB testactiviteiten en restwerkzaamheden toe in de periode dat de eerste testritten begonnen.”

Wasstraat

Siemens spoelde maandelijks een nieuwe baseline van het CBI in om de bevindingen van de maand daarvoor te verwerken. Deze tot ‘wasstraat’ omgedoopte werkwijze was al snel routine: testen op locatie in Amsterdam, bevindingen verwerken in de software bij Siemens in Zoetermeer, vervolgens pré-testen in Zoetermeer en het implementeren van de nieuwe release op locatie. Begin 2018 gingen de testritten van GVB over naar echte proefritten met steeds strakkere schema’s en meer metrotoestellen. De operators van GVB leerden het CBI van de Noord/Zuidlijn te bedienen.

Echte teamprestatie

Sinds augustus 2016 maakte een bord inzichtelijk hoeveel dagen, uren en minuten er nog restten tot de opening. De laatste weken was het volgens Peters echt aftellen. “Iedereen realiseerde zich dat we nu echt in de eindfase zaten. Prachtig dat we als één team de eindstreep hebben bereikt. Daar mogen we trots op zijn.”

Nu de Noord/Zuidlijn geopend is, gaat Siemens zich volledig richten op de integratie van bestaande metronet in het CBI van de Noord/Zuidlijn. Vanaf 2020 worden alle Amsterdamse metrolijnen via één platform bediend. Ook het vernieuwen van de stationssystemen op het bestaande netwerk vordert gestaag. De intercomsystemen, omroepinstallaties en dynamische reizigersinformatievoorziening zijn al in bedrijf en het systeem voor cameratoezicht zit in de eindfase.