De Amsterdamse Dienst Metro en Siemens Nederland N.V. hebben een contract getekend voor het realiseren van de nieuwe stationssystemen van de Amsterdamse metro stations, inclusief de nieuwe Noord/Zuidlijn. Na de realisatie wordt Siemens gedurende 10 jaar verantwoordelijk voor het onderhoud en de beschikbaarheid.

Het contract omvat het cameratoezicht, de dynamische reizigersinformatie-voorziening (DRIS), (lift)intercommen, de intercominformatie-zuilen en de omroepinstallatie. Siemens won de aanbesteding op de beste combinatie van kwaliteit en prijs voor de gehele levensduur (Design, Construct & Maintain).

“Het is opnieuw een prachtige opdracht van de Amsterdamse metro voor Siemens”, aldus Frank Hagemeier, directeur Mobility & Logistics van Siemens Nederland. “Met name onze visie op het projectmanagement, innovatieve technische  oplossingen en systems engineering, maakten dat we dit contract wonnen.”

Overlast beperken

Om de reizigers van het Amsterdamse metronet zo min mogelijk te hinderen is volgens Hagemeier een uitgebreide migratiestrategie ontwikkeld. “Het in korte tijd vervangen van bijvoorbeeld de panelen met reizigersinformatie is een razend complex project. Met een intelligente softwareoplossing kunnen we per station in een paar stappen migreren.”

Het huidige Amsterdamse net bestaat uit de Oostlijn, Ringlijn, Gaasperplaslijn, Geinlijn en Amstelveenlijn. De aanleg van de nieuwe Noord/Zuidlijn is de aanzet geweest tot een integrale modernisering en verbetering van het gehele net. In januari won Siemens ook het contract voor de automatisering van de infrastructuur (Centrale Bediening en besturing van Installaties, kortweg CBI) op de metrolijnen en de stations.

Het contract Metro Amsterdam werd ondertekend door de heren Peter Dijk, directeur Dienst Metro (r) en Frank Hagemeier,directeur Siemens Mobility & Logistics.