Siemens Mobility gaat in Den Haag een robuust, hoog beschikbaar en goed beveiligd industrieel netwerk realiseren voor het op afstand bedienen en bewaken van alle bruggen en tunnels van de gemeente Den Haag, waaronder de Victory Boogie Woogietunnel. Het contract met de gemeente Den Haag is op 13 juni 2018 ondertekend.

Het nieuwe netwerk bestaat uit het vernieuwde netwerk Bruggen en Tunnels, en een zogenoemde Demilitarized Zone (DMZ): dat bevindt zich tussen het interne netwerk van de gemeente, het externe netwerk (internet), en het vernieuwde netwerk Bruggen en Tunnels. Daarom is het naast hoog beschikbaar ook hoog beveiligd. Het netwerk wordt beheerd door Siemens en is door de gemeente Den Haag eenvoudig aan te passen. In de toekomst kunnen nieuwe objecten worden aangesloten.

Integratie

Het huidige netwerk om de bruggen en tunnels op afstand te bedienen voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd. Ook zijn er te veel verschillende partijen bij betrokken. Om die reden laat de gemeente Den Haag, als onderdeel van het project Rotterdamsebaan, het netwerk vernieuwen. Een uitdaging bij de realisatie van het nieuwe netwerk is het integreren van het netwerk met de andere externe netwerken van de gemeente Den Haag, zonder dat dit ten koste gaat van de beschikbaarheid van die netwerken. Siemens heeft onder meer een plan opgesteld waarin diverse maatregelen zijn aangeboden om de integratie van het netwerk met de andere netwerken succesvol te laten verlopen. Dit werd in de aanbesteding erg positief gewaardeerd door de gemeente Den Haag.

Stapsgewijs

“We hebben al in de tenderfase een verregaande uitwerking gemaakt, want er moet nu in korte tijd veel gebeuren”, zegt Erik Smit, tendermanager bij Siemens. “Het team dat het project gaat uitvoeren heeft de tenderfase inhoudelijk begeleid. Inmiddels zijn we gestart met de engineering. We gaan het netwerk eind dit jaar opleveren en vervolgens 5 jaar managen en onderhouden. We leggen het naast het bestaande netwerk zonder ook maar één object aan te sluiten. Vervolgens testen we het netwerk virtueel. Pas als alles goed en veilig werkt, sluiten we de bruggen en tunnels één voor één aan. We hebben een fall-back-scenario, voor mocht er iets misgaan. De weggebruiker zal niets merken van dit traject.”