Infraspeed heeft op de bovenleiding van de HSL in ’s-Gravendeel zogenoemde Bird Flight Diverters (BFD) aangebracht. Ze moeten voorkomen dat zwanen tijdens het opstijgen en landen tegen de bovenleiding aan vliegen. Als de proef succesvol is, worden de BFD’s op meerdere locaties aangebracht.

Op plaatsen waar de HSL waterrijke gebieden passeert, gebeuren jaarlijks zo’n twintig tot vijfentwintig incidenten met zwanen. De vogels gebruiken de sloten die haaks op het spoor staan als start- en landingsbaan. Dat gaat niet altijd goed. Soms vliegen de zwanen tegen de bovenleiding of een trein aan. Het laten afvoeren van dode of gewonde dieren is een van de taken van Infraspeed, het consortium van Siemens, BAM en Fluor dat de HSL gebouwd heeft en de spoorlijn onderhoudt. Eind vorig jaar werd het treinverkeer uit humane overwegingen zelfs enkele uren stilgelegd nadat een zwaan was verongelukt.

Honingraten

Van de overheid kreeg Infraspeed de opdracht om een oplossing te zoeken voor het probleem. De Bird Flight Diverters zijn wokkelvormige constructies uit kunststof die op een grote honingraat lijken en die aan de hoogste draad van de bovenleiding vastgemaakt zijn. Ze zijn om de leiding heen gewikkeld zodat ze goed vastzitten en niet kunnen verschuiven.

Zichtbaarheid

In mei ging een pilot van start in ’s-Gravendeel, waar de meeste incidenten gebeuren. Infraspeed monteerde 250 BFD’s, die zichtbaar zijn vanaf de Rijksweg. Het idee is dat ze de bovenleiding beter zichtbaar maken voor zwanen, waardoor deze in het water eerder opstijgen. Of de wokkels helpen, zal in het najaar moeten blijken. De meeste incidenten met zwanen vinden immers in het vroege voorjaar en in de maanden oktober en november plaats. Als de resultaten positief zijn, verwacht Infraspeed dat er een vervolgopdracht komt om deze BFD’s ook aan te brengen op andere hotspots.