De afgelopen weken hebben Siemens en Ricardo Rail testritten uitgevoerd met de elektrische Vectron-locomotief op het Nederlandse spoor. Naar verwachting mag de Vectron vanaf de zomer 2017 in Nederland rijden.

De Vectron heeft al in 15 Europese landen de goedkeuring ontvangen om op het nationale spoor te mogen rijden. Dit jaar rondt Siemens de homologatie voor Zwitserland, Italië en Bulgarije af. En komend jaar dus voor Nederland.

Hanzelijn en Betuwelijn

De afgelopen weken is de Vectron onder andere getest op de Hanzelijn en de Betuweroute. Daarbij is gekeken of hij goed functioneert onder de Nederlandse beveiligings- en tractiesystemen. Volgens Gijs Kreike van Siemens zijn de testen goed verlopen. De uitkomsten zullen nu verwerkt worden, waarna het verzoek tot toelating bij Inspectie voor Leefomgeving en Transport kan worden ingediend. “We verwachten dat de Vectron tegen de zomer van 2017 in Nederland mag rijden en dat hij dan te zien is op het Nederlandse spoor.”

Modulaire opbouw

De Vectron wordt gebouwd in de Siemens-fabriek in München en is geschikt voor zowel goederen- als passagierstreinen. Hij haalt een maximumsnelheid van 200 km per uur. Het is een zogenoemde multi system-locomotief. Dit betekent dat hij meerdere systemen heeft, waardoor hij in meerdere landen mag rijden. Kreike: “Door de modulaire opbouw kunnen we de locomotief voorzien van de modules voor de landen waarin de klant hem wil inzetten. Deze modules zijn ook naderhand bij te plaatsen. Voor Nederland voorzien we twee versies: een versie voor Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Italië en een versie voor Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Polen, Tsjechië. Slowakije, Hongarije en Roemenië.”