Railsystems RP GmbH heeft twee Vectron Dual Mode locomotieven van Siemens Mobility besteld. Dit is de eerste bestelling van de nieuwe locomotief die gebruikt kan worden als een diesel- of elektrische eenheid. Siemens Mobility presenteerde het concept voor het eerst op de InnoTrans 2018.

“Met de Vectron Dual Mode, krijgt Railsystems RP GmbH een locomotief die het beste van twee werelden combineert: op geëlektrificeerde routes wordt de Vectron Dual Mode aangedreven door elektriciteit om brandstof te besparen en onderhoudskosten te verlagen. Op spoorroutes zonder bovenleiding kan de Vectron overschakelen naar diesel zonder dat je van locomotief hoeft te wisselen,” zegt Sabrina Soussan, CEO van Siemens Mobility.

De Vectron Dual Mode stelt exploitanten in staat om de waarde gedurende de hele levenscyclus te verhogen. De locomotief werkt ook in gaten in de geëlektrificeerde secties, waardoor de noodzaak om van locomotief te wisselen niet meer nodig is. Tegelijkertijd worden voor agglomeraties en grote steden, waar vaak een geëlektrificeerde spoorwegnet is, emissies bespaard. De Vectron Dual Mode is specifiek ontworpen voor vrachtdienst in Duitsland en is gebaseerd op bewezen Vectron componenten. Hij rijdt op een spoorbreedte van 1.435 mm en heeft een gewicht van 90 ton. De locomotief is ontworpen voor het 15-kV-AC voltage systeem en is uitgerust met het PZB-treinbeveiligingssysteem. Ongeacht of het toestel op elektriciteit of diesel werkt is het tractievermogen bij de velg 2.000 kW. De dieseltank van de locomotief heeft een inhoud van 2600 liter. De Vectron Dual Mode heeft een topsnelheid van 160 km/u.