Deutsche Bahn (DB) Cargo AG heeft bij Siemens 100 nieuwe locomotieven besteld, waaronder 60 elektrische Vectron-locomotieven, die vanaf eind dit jaar worden uitgeleverd. De locomotieven worden grensoverschrijdend ingezet voor het goederenvervoer tussen Nederland en Italië. DB Cargo richt zich op goederenvervoer per spoor.

Het raamcontract dat DB Cargo en Siemens hebben afgesloten maakt deel uit van een investeringsprogramma van DB Cargo voor de toekomst van het goederenvervoer per spoor. Het bedrijf is sinds vier jaar zijn vloot van locomotieven aan het uitbreiden en moderniseren. De door Siemens in 2012 gelanceerde multisysteem-locomotief Vectron speelt een belangrijke rol in de groeistrategie van DB Cargo. De Vectron, die in München wordt gebouwd, haalt een topsnelheid van 160 km per uur (optioneel 200 km per uur) en is uitgerust met het European Train Control System (ETCS). De Vectron is toegelaten in 15 Europese landen waaronder Nederland (Q4/2017), Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Italië. Goederentreinen kunnen hierdoor in één keer van Nederland naar Italië rijden zonder dat men tussentijds van locomotief en/of bestuurder moet veranderen, wat het spoorvervoer niet alleen sneller en efficiënter maakt, maar ook minder belastend voor het milieu. Doelstelling is om in 2020 de Vectron ook in België toe te laten. Siemens heeft inmiddels ruim 500 exemplaren van de elektrische multisysteem-locomotief Vectron verkocht.