Locomotive Workshop Rotterdam, een joint venture van Mitsui Rail Capital Europe (MRCE) en Siemens Mobility, heeft een overeenkomst getekend met het Havenbedrijf Rotterdam voor de uitgifte en ontwikkeling van een terrein op de Tweede Maasvlakte. Op het terrein wordt een werkplaats gerealiseerd die spoorwegondernemingen in staat stelt om het noodzakelijke onderhoud aan hun locomotieven te laten uitvoeren. 

Per 1 september 2018 zal LWR in erfpacht beschikken over de grond en kan de bouw van de werkplaats starten. Het definitieve ontwerp van de werkplaats is inmiddels gereed. De gezamenlijke wens van HbR en LWR om de CO2 footprint te minimaliseren zal worden gerealiseerd middels zonnepanelen op het dak, die in 50% van de energiebehoefte zullen voorzien.

In de werkplaats vinden naast preventief en correctief onderhoud ook inspecties en upgrades plaats. In LWR zullen de logistieke en technologische kennis en ervaring van MRCE en Siemens gebundeld worden om de beschikbaarheid van de elektrische locomotieven te optimaliseren.

De Rotterdamse haven, met name de Tweede Maasvlakte, is een ideale locatie voor onderhoud aan locomotieven die daar vanuit heel Europa arriveren. Het maakt langdurige verplaatsingen van locomotieven voor onderhoud overbodig, wat tijd en geld bespaart. Als grootste zeehaven van Europa is Rotterdam de logistieke toegangspoort tot het Europese spoorwegennet. De haven is het begin- en eindpunt van meer dan 250 wekelijkse intermodale spoorwegtransporten. Op deze locatie kunnen vervoer en onderhoudsbeurten optimaal op elkaar worden afgestemd.