De Noord/Zuidlijn is niet alleen vanwege de omvang een fascinerend project, maar vooral ook vanwege de vele uitdagingen. Siemens leverde de Centrale Besturingsinstallatie (CBI) en alle Stationssystemen. Henk Peters (CBI) en Denis Walraven (Stationssystemen) blikken terug op de realisatie.

Henk en Denis haakten in oktober 2015 aan bij het project. Op dat moment hadden alle betrokken opdrachtnemers vertraging opgelopen. Henk: “Het probleem was dat niemand daarvoor uit durfde te komen. Door het bespreekbaar te maken en de kaarten van de borst te halen, konden we weer sturing geven en gezamenlijk toewerken naar het einddoel.” Gezamenlijk werd een nieuwe, realistische masterplanning opgesteld, inclusief een nieuwe exploitatiedatum. In de zomer van 2016 maakte de Amsterdamse wethouder Litjens bekend dat de Noord/Zuidlijn op 22 juli 2018 gaat rijden.

Stationssystemen

Het team van Denis heeft op de 7 stations honderden componenten geïnstalleerd: camera’s, informatieborden, intercomzuilen, omroepsystemen. De tijdsdruk was hoog. Vaak waren werkzaamheden aan het station nog niet helemaal klaar toen de technici al aan de slag moesten. In 13 maanden tijd zijn op alle stations de systemen geïmplementeerd en in werking gesteld. Denis: “We zijn in mei 2016 op het eerste station begonnen en in juni 2017 was het laatste station klaar. Daar zijn we trots op.”

Centrale besturing

Het CBI kon volgens Henk snel in bedrijf worden gesteld met verhoudingsgewijs weinig fouten. Henk: “Door het langer dan oorspronkelijk geplande voortraject konden wij alles goed uit-ontwikkelen en testen.” Het topmoderne CBI is qua look & feel afgestemd op het bestaande CBI van het Gemeentelijk Vervoersbedrijf (GVB). De operators hebben bij Siemens een training gekregen. Op dit moment wordt de werking van de stationssystemen en het CBI integraal getest in combinatie met de metrovoertuigen.

Bestaand net

Het team van Denis is inmiddels op het bestaande net de stationssystemen aan het vervangen. “We werken, net zoals op de Noord/Zuidlijn, releasematig. Dat gaat goed.” We zijn halverwege en verwachten voor de volgende zomer gereed te zijn.

Naar verwachting kan vanaf medio 2020 met één CBI zowel de Noord/Zuidlijn als het bestaande metronet worden bestuurd. Daartoe moeten de komende jaren zo’n 80 oudere besturingssystemen worden gemigreerd. Henk: “Een omvangrijke klus. We zijn nu met technici en operators de functionaliteit van deze systemen boven water aan het halen.”

Beheer en onderhoud

Siemens is de komende 10 jaar verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van het CBI en de stationssystemen op de Noord/Zuidlijn. Storingen komen binnen in de servicecentrale van Siemens in Zoetermeer. Het GVB verzorgt de eerstelijnsondersteuning bij storingen, Siemens springt bij indien nodig. “We staan 24/7 met een kundig serviceteam klaar voor onze klant.”

Henk Peters (CBI) en Denis Walraven (Stationssystemen)

Foto: Henk Peters (links) en Denis Walraven bij Siemens in Zoetermeer.