Siemens Mobility gaat samen met gerenommeerde partners de veiligheid van geautomatiseerde spoorsystemen onderzoeken. De opdracht is verstrekt door DZSF, het Duitse centrum voor Spooronderzoek.

Het gaat om twee onderzoeksprojecten met een looptijd van 30 maanden. De onderzoekpartners zullen de criteria vastleggen die nodig zijn om volledig geautomatiseerde spoorsystemen goed te keuren. “Met dit onderzoek versterken we onze positie als motor achter digitalisering en geautomatiseerd vervoer”, aldus Gerhard Greiter van Siemens Mobility. “Dit brengt voor zowel de reizigers als de spooroperators tal van voordelen met zich mee. Zelfrijdende treinen tillen de stiptheid, veiligheid en energie-efficiëntie van onze mobiliteitsoplossingen naar een hoger niveau.”

Veiligheidseisen

De studies focussen op de hoogste automatiseringsniveaus (GoA 3 en GoA 4) voor geautomatiseerd spoorvervoer. Van het onderzoek zullen belangrijke impulsen uitgaan voor de verdere digitalisering van spoornetwerken. Een van de projecten kijkt naar de veiligheidsvereisten voor het inzetten van automatische treinen op het hoofdnet. De zelfrijdende treinen moeten minimaal hetzelfde veiligheidsniveau bieden als door mensen bestuurde treinen. Siemens Mobility is projectleider en werkt samen met de TU Berlin en TÜV Rhineland.

Prestaties vergelijken

De TU Berlijn trekt het tweede project, waarin menselijke en technische prestaties met elkaar worden vergeleken. Hierbij moet de vraag worden beantwoord wat een geautomatiseerd spoorsysteem moet kunnen om de prestaties van een machinist te evenaren. De onderzoekpartners zijn naast Siemens Mobility het German Aerospace Center en DB Systemtechnik.

Kennis en ervaring

Siemens Mobility brengt ervaring en kennis in vanuit diverse railautomatiseringsprojecten, waaronder zelfrijdende metro’s in Neurenberg en Parijs. Maar ook vanuit projecten in Hamburg en Londen. In Hamburg doet Siemens Mobility een pilot rond geautomatiseerd S-Bahn-vervoer. In Londen combineerde Siemens voor het eerst geautomatiseerd trainvervoer met het European Train Control System op de ThamesLink lijn.