Den Haag en Utrecht doen een proef met een in Nederland nooit eerder vertoonde vorm van openbaar vervoer: een elektrische bus die gevoed wordt via de bovenleiding van de tram. Bestaande infrastructuur wordt hiermee benut als basis voor schone, duurzame mobiliteitsoplossingen. Siemens werkt als leverancier van de laadtechnologie aan een oplossing om het concept nog verder te optimaliseren.

Het Haagse vervoersbedrijf HTM en de provincie Utrecht gaven eind mei het startschot voor de proef met de innovatieve e-bus. Ze werken samen met de Utrechtse vervoerder U-OV. Het voertuig, een combinatie van tram en bus, kan sneller worden ingevoerd dan traditionele e-bussen. Dit komt doordat het voor het opladen van de batterij het bestaande stroomnetwerk van de tram gebruikt. In Wenen wordt dit type e-bus sinds 2012 ingezet op twee stadslijnen. Voor de proef in Den Haag en Utrecht heeft vervoersbedrijf Wiener Linien een e-bus uitgeleend aan de provincie Utrecht.

Snel opgeladen

De e-bus schept kansen om het openbaar vervoer snel en zonder zware investeringen te verduurzamen. Er hoeft geen complexe laadinfrastructuur te worden gebouwd. Met de pantograaf van de e-bus kan deze binnen 8 minuten de benodigde stroom aftappen van het tramnetwerk. Op de Schedeldoekshaven bij Den Haag Centraal heeft HTM in korte tijd, voor slechts 5.000 euro, een laadpunt gebouwd waarbij gebruik is gemaakt van een voedingspunt voor de trambovenleiding. “In feite is het gewoon een aftakking van de bovenleiding”, zegt Erik Koopman van Siemens.

Nieuwe technologie

De door Siemens ontwikkelde laadtechniek staat garant voor een laadcapaciteit van 98kWh en een actieradius van ca. 50 km. Bij het laden kan de bus de overtollige remenergie gebruiken die trams teruggeven aan de bovenleiding. Dankzij de ingebouwde accu’s kan de bus los van de bovenleiding rijden. Het enige nadeel is dat alle laadtechnologie in de bus zit, wat het voertuig zwaarder maakt. Siemens heeft inmiddels nieuwe technologie voor het laden van bussen ontwikkeld die volledig aan de infrastructuurzijde kan worden geïntegreerd. De bussen worden hierdoor lichter. Koopman: “Wanneer Utrecht en Den Haag na de proeffase definitief kiezen voor dit type e-bus gaan we de nieuwe technologie inzetten. De batterij zal lichter worden omdat de bus alleen oplaadt voor de route die ze gaat rijden. Bij elke begin- en eindstop wordt kort opgeladen.”

Zero emissie

In Utrecht kunnen reizigers vanaf medio juni wel ervaren hoe stil en comfortabel deze e-bus rijdt. Ze wordt ingezet op de Utrechtse Museumlijn 2. De proef sluit aan bij de ambitie van de projectpartners om onder inzet van e-bussen het openbaar vervoer te verduurzamen. HTM zet het pad van zero emissie geleidelijk in met ingang van de nieuwe concessieperiode vanaf 2019. In de Utrechtse stadsdienst rijden sinds 2013 elektrische bussen op lijn 2. Vanaf augustus gaan nog eens tien nieuwe e-bussen rijden tussen de wijken Overvecht en Hoograven. De provincie Utrecht wil vanaf 2024 gaan rijden met 100% milieuvriendelijke bussen zonder uitstoot. De ervaringen met de nieuwe e-bus worden door de provincie gebruikt voor de vervanging van een deel van de busvloot van U-OV vanaf 2019.

Versnelling

Het proefproject laat zien hoe overheden als eigenaar van vervoersinfrastructuur kunnen bijdragen aan het versneld ontwikkelen en implementeren van duurzame mobiliteitstechnologie. De meeste tramnetwerken zijn geschikt om het voertuig te voeden. Met slechts een paar aanpassingen kan men die infrastructuur benutten om nieuwe mobiliteitsvormen te lanceren. Dit bleek ook tijdens een bezoek van Siemens Mobility, HTM en Provincie Utrecht aan de stad Wenen. De Oostenrijkers volgen met belangstelling de pilot in Nederland. Getuige deze ludieke tweet van vervoersbedrijf Wiener Linien: “Typisch Holländer! Da gibt man ihnen unseren E-Bus zum Testen und was machen sie? Orange anmalen! ;)”

Reacties zijn uitgeschakeld voor dit artikel