Vanaf 2018 verbindt de Uithoflijn het centrum van Utrecht met universiteitsterrein De Uithof. In opdracht van BAM, dat de infrastructuur voor de nieuwe tramlijn bouwt, levert Siemens vijf onderstations.

Siemens levert zowel de gelijkstroom-verdeelinrichtingen als de hoogspanningsverdeelinrichtingen en de transformatoren. Dit zijn de hoofdcomponenten van de onderstations, die de stroomvoorziening van de tramlijn verzorgen. Bij het project is behalve Siemens Mobility ook Siemens Energy betrokken. De opdrachtgever heeft één aanspreekpunt: Siemens. ‘We hebben intern hele korte lijnen’, zegt Leendert-Jan van Koppen van Siemens Mobility. ‘Binnen het project werken nauw samen, zodat de onderdelen die we leveren goed op elkaar afgestemd zijn. Dit is een vereiste om een betrouwbare energievoorziening te garanderen.’

Uitgebreide tests

De engineering van de onderstations is inmiddels van start gegaan en begin volgend jaar start de productie. Daarna worden de onderdelen getest in de fabriek. Diezelfde tests worden vervolgens ook uitgevoerd op locatie, waar de componenten ook in samenhang met elkaar getest worden. Door alles bij één partij onder te brengen wordt de betrouwbaarheid van de totale installatie verhoogd . Als de testen succesvol afgerond zijn, gaat de hoogspanning erop en wordt de eindtest uitgevoerd. De oplevering van de onderstations staat gepland voor het laatste kwartaal van 2016.

Uniformiteit

Siemens leverde eerder ook al de gelijkstroomverdeelinrichting voor de onderstations van de Sunij-lijn, de sneltram tussen Utrecht en Nieuwegein. Voor de gemeente, die de tramlijnen onderhoudt, creëert dit efficiëntie. Door de uniformiteit van de onderstations kunnen bijvoorbeeld voor beide lijnen dezelfde spare parts op voorraad worden gehouden en hoeven onderhoudstechnici minder verschillende typen installaties te kennen.

Utrecht Science Park

Met de aanleg van de Uithoflijn spelen de gemeente Utrecht en provincie Utrecht in op het groeiende aantal studenten , bedrijven en organisaties in Utrecht Science Park. Steeds meer mensen reizen dagelijks vanaf Utrecht Centraal naar De Uithof. Met bussen is deze groei niet meer op te vangen. De tram biedt niet alleen meer vervoerscapaciteit dan de bus, maar ook meer ruimte en comfort voor de reizigers.