Geoffrey Frimpong werkt als servicetechnicus voor Siemens op de trajecten RandstadRail en EBS. Als hij standby staat moet hij à la minute kunnen uitrukken om een storing op te lossen.

‘Ik sta om de paar weken standby voor RandstadRail’, vertelt Geoffrey. ‘De dienst begint om 5 uur ’s middags en duurt tot acht uur ochtends. Ik moet dan permanent telefonisch bereikbaar zijn. Vorige week belde de servicecentrale om twee uur ’s nachts met de vraag een collega te ondersteunen bij een storing. Ik lag net zo lekker te slapen! Ook mijn vriendin werd wakker van de telefoon. Zij kon zich weer omdraaien, maar ik moest aan de bak. Even opfrissen, tanden poetsen, een paar mueslirepen en een flesje water in m’n tas en wegwezen.’

Voldoening

In het holst van de nacht zorgden Geoffrey en zijn collega ervoor dat het treinverkeer op het RandstadRail-traject niet gestremd hoefde te worden. Om half zes ’s ochtends, keurig op tijd, zagen ze de eerste trein vertrekken. ‘Je bent dan wel moe, maar ook tevreden dat het netjes is opgelost. Dat geeft veel voldoening. Aansluitend heb ik een servicerapport opgesteld zodat de collega’s op kantoor ’s ochtends konden zien wat er gebeurd was.’

Bruiloft

Meestal blijft Geoffrey dicht bij huis als hij standby staat. Sommige storingen kan hij op afstand verhelpen. Als hij toch de deur uitgaat, neemt hij steevast z’n telefoon en iPad mee. Zijn eerste standby-dienst zal hem nog lang heugen. ‘Mijn beste vriend ging trouwen. We wilden de dag nog eens doornemen met iedereen die erbij betrokken was. Het was zondag, en ik ging ervan uit dat het een rustige dag zou worden. We kwamen met heel veel mensen samen bij een vriend. Net toen we volop in discussie zaten, ging mijn telefoon. Ik wilde gauw de trap aflopen, maar die was geblokkeerd door de vele gasten. Ik ben in een hoekje van de kamer gaan staan. Met al dat rumoer op de achtergrond moest ik mijn uiterste best doen om de centrale te verstaan. Ik was vreselijk nerveus. Wat moesten de mensen van de servicecentrale wel van me denken! En dat op mijn eerste dienst. Gelukkig kon iedereen er achteraf hartelijk om lachen.’

Binnenstebuiten

En daar bleef het niet bij. Inmiddels weet Geoffrey dat oproepen vaak nét op het verkeerde moment komen. Bijvoorbeeld als je onder de douche staat. ‘Je trekt dan met natte voeten je sokken aan en springt – je trui binnenstebuiten – de wagen in. Onderweg neem ik contact op met de verkeersleiding en de klant en zorg ik ervoor dat ook de onderaannemer op tijd ter plaatse is.’ Kunst- en vliegwerk dus, maar Geoffrey houdt wel van die uitdaging. ‘Het mooie van mijn baan als servicetechnicus is de variatie. Storingen zijn heel divers. De ene keer los je een seinstoring op en de volgende keer ben je bezig met onderhoud aan wissels. De afwisseling maakt het leuk.’