De door Siemens Mobility voor de Rhine-Ruhr Express (RRX) gebouwde treinen zijn op 9 december, 2018 met de wijziging van de dienstregeling van het spoorwegsysteem, van start gegaan. De Duitse federale spoorwegautoriteit (EBA) heeft de trein officieel goedgekeurd. De commerciële exploitatie begint op lijn RE 11, die Düsseldorf, Duisburg, Essen, Dortmund, Hamm, Paderborn en Kassel met elkaar verbindt. Tot 43.000 passagiers maken dagelijks gebruik van deze route. In totaal zullen er nu 15 treinen in dienst worden genomen. De nieuwe Desiro HC-treinen bieden 25 procent meer capaciteit dan de treinen die voorheen op deze lijn werden ingezet en bieden aanzienlijk meer comfort en gemak voor de passagiers. De gedigitaliseerde service en het onderhoud van Siemens Mobility garandeert meer dan 99 procent beschikbaarheid van de treinen.

“Met de ingebruikname en seriegoedkeuring van onze Desiro HC-trein voor de Rhine-Ruhr Express hebben we opnieuw aangetoond dat we megatreinprojecten op tijd kunnen leveren. Dit maakt ons een betrouwbare partner voor transportbedrijven wereldwijd als het gaat om het afhandelen van complexe projecten gedurende hun gehele levenscyclus”, aldus Sabrina Soussan, CEO van Siemens Mobility.

De Rhine-Ruhr Express is ’s werelds eerste in serie geproduceerde trein met een nieuwe raambehandeling die de ontvangst van mobiele telefoons in treinen aanzienlijk verbetert. Onderzoekers van Siemens Mobility ontwikkelden een speciale raamcoating waarmee radiosignalen ongehinderd het glas kunnen passeren, de ramen laten radiogolven tot 500 keer beter door dan conventionele thermische isolatiebeglazing. Met deze speciale oplossing kunnen passagiers voor het eerst zonder signaalonderbrekingen bellen en gebruik maken van mobiel internet en is het niet nodig om speciale treinrepeaters in de rijtuigen te installeren.

De goedkeuring van de Bundesbahndienst werd verleend volgens de nieuwe procedure in Duitsland, die treinfabrikanten en -exploitanten zekerheid biedt bij de planning. In deze procedure kunnen bewijzen en keuringsattesten worden afgegeven door erkende keuringscentra vanaf de ontwerpfase van de trein.

In Noordrijn-Westfalen (NRW) maken dagelijks ongeveer 2,4 miljoen mensen gebruik van het regionale spoorwegsysteem en dat aantal groeit. De RRX, die een project van de eeuw voor de metropoolregio wordt genoemd, zal helpen om aan de voortdurend groeiende vervoerseisen in het Rijn- en Ruhrgebied te voldoen. Na voltooiing zullen zeven spoorlijnen de grote steden in NRW verbinden met belangrijke centra zoals Kassel en Koblenz in de buurregio’s Rijnland-Palts en Hessen. Op het kerntraject tussen Keulen en Dortmund kunnen reizigers elk kwartier gebruik maken van de trein, zodra de uitbreiding en modernisering van de infrastructuur gereed is. Het systeem zal ten goede komen aan acht miljoen mensen die in steden wonen die RRX-diensten leveren, oftewel ongeveer 45 procent van de NRW-bevolking.

Siemens Mobility levert in totaal 82 speciaal ontwikkelde dubbeldekstreinen van de beproefde Desiro-treinfamilie. Het nieuwste familielid, de Desiro HC, is ontworpen voor een hoge passagierscapaciteit. Elke 105 meter lange trein bestaat uit vier wagons en heeft 400 zitplaatsen. Twee treineenheden kunnen gekoppeld worden om ze een express trein met ongeveer 800 zitplaatsen te creëren.

Siemens Mobility is verantwoordelijk voor de service en het onderhoud van de treinen over een periode van 32 jaar. Speciaal voor dit doel is in Dortmund-Eving een ultramoderne onderhoudsfaciliteit gebouwd, de modernste ter wereld. Het RRX-contract, met een waarde van 1,7 miljard euro, is de grootste order die Siemens Mobility ooit heeft ontvangen voor het regionale spoorvervoer in Duitsland.