Het leek alsof men naar een maanlanding zat te kijken. Vanwege corona moest het testen van de uitbreiding van de spoorbeveiliging van RandstadRail in Pijnacker online gebeuren. Betrokkenen uit Nederland en Duitsland volgden de activiteiten een heel weekend via Microsoft Teams. Waarmee Siemens Mobility bewezen heeft hoe belangrijk digitalisering, creativiteit en flexibiliteit juist in crisistijden zijn.

Door de uitbreiding van RandstadRail kunnen er vanaf 2021 in de spits meer metro’s rijden tussen Pijnacker-Zuid en Rotterdam. Daartoe heeft RET in Pijnacker een keervoorziening aangelegd. Deze is door Siemens Mobility opgenomen in de spoorbeveiliging van RandstadRail. De buiteninstallatie van de uitbreiding is aangelegd door Omexom als onderaannemer van Siemens Mobility.

Buitendienststellingen

Het project is opgedeeld in twee fasen, waarvan de eerste bestond uit het plaatsen van extra seinen. Dit is nodig om meer treinen (dus dichter achter elkaar) veilig over het spoor te kunnen laten rijden. In de tweede fase is het keerspoor opgenomen in de spoorbeveiliging. Om alles grondig te kunnen testen en in bedrijf te nemen is het spoor voor elke fase één weekend buiten dienst gesteld. De eerste buitendienststelling was in het weekend van 3 oktober jl. en de tweede in het weekend van 1 november jl.

Testen via Microsoft Teams

“Bij elke buitendienststelling werd vrijdagavond het treinverkeer stilgelegd en konden wij van start gaan”, vertelt Wilco Legierse, senior projectmanager bij Siemens Mobility. Arjan van der Does, projectleider bij Omexom, had ervoor gezorgd dat de buiteninstallatie toen al was geplaatst. Ze moest nog wel definitief worden aangesloten in de interlockings en worden gecontroleerd. Siemens Mobility moest hierbij verplicht een Independent Safety Assessor (ISA) betrekken, die controleert of de situatie veilig is om met passagiers te rijden. Vanwege corona kon de in Duitsland gevestigde ISA niet naar Nederland komen, maar zonder zijn schriftelijke goedkeuring zou het treinverkeer op maandagochtend niet mogen heropstarten. De oplossing werd gevonden in een ‘marathonbijeenkomst’ via Microsoft Teams. Alle testdocumenten werden opgeslagen op een locatie die voor iedereen toegankelijk was.

48 uur online

Nadat de ISA had doorgegeven wat hij wilde zien, plaatste Teon Koote, testleider van Siemens Mobility, on site drie camera’s: de eerste gericht op de bedienings-PC, de tweede op de relais’ in de interlockings en de derde in het voertuig. De Teams Meeting duurde van vrijdagavond tot maandagochtend – 24 uur per dag! De deelnemers wisten op welke tijdstippen bepaalde testen zouden plaatsvinden. Siemens-collega’s in Braunschweig, de twee ISA-vertegenwoordigers en opdrachtgever RET keken mee vanuit huis. Voor Wilco Legierse was het een bijzondere ervaring: “Het was net alsof je naar een maanlanding zat te kijken. Soms hoorde je een uur lang niets, en dan kwam weer iemand in de lucht. Er werd Nederlands, Duits en Engels gesproken, maar iedereen begreep elkaar.”

Mission completed

Nadat Siemens Mobility en de ISA hun testen hadden beëindigd, vond online een positieve evaluatie plaats met de klant. En mochten de treinen op maandagochtend weer rijden. Een knap resultaat, na alle horden die het team had moeten nemen. Bij de inbedrijfstelling zouden oorspronkelijk collega’s van Siemens Mobility uit België komen helpen, maar ook zij konden vanwege corona niet komen. Collega’s van Siemens Mobility Nederland die geen deel uitmaakten van het projectteam sprongen in. “Sterk teamwerk”, zegt Legierse, die dankbaar is voor de collegialiteit en loyaliteit. “Het is spannend geweest. We hebben telkens pas op vrijdag definitief de knoop doorgehakt of het werk kon starten. Honderd procent zeker ben je nooit, maar we hadden het zo gepland dat we, als het echt niet zou lukken, alles op zondagochtend konden terugbouwen naar de oude situatie. De treinen hadden dan op maandag weer kunnen rijden, maar RET had wel een nieuwe buitendienststelling moeten plannen, en daar zat niemand op te wachten. In de loop van zaterdag merkte ik gelukkig dat het goed zou komen. Hieruit is wederom gebleken dat Siemens Mobility zeer deskundig en gemotiveerd personeel heeft dat van aanpakken weet. Omexom heeft bewezen een betrouwbare, flexibele partner te zijn.”

Geslaagde samenwerking

Wilco Legierse en René van der Zwan, senior projectmanager bij Omexom, hadden afgesproken het project tot een succes te maken voor zowel Siemens Mobility als Omexom en RET. Dat is gelukt. Bart van Zwam, projectmanager van RET, vindt dat Siemens Mobility voortvarend heeft ingespeeld op de beperkingen door corona: “De continue Microsoft Teams-verbinding, waarbij ook onze specialisten konden meekijken, was een goed alternatief om de werkzaamheden binnen de gestelde tijd te kunnen uitvoeren. Het was mooi om te zien hoe medewerkers van Siemens Mobility en Omexom met tal van RET-medewerkers hebben samengewerkt in de buitendienststellingen. Hierbij waren onder meer onze technisch specialisten, toezichthouders, onderhoudsspecialisten, beheerders, CVL-bedienaars en testbestuurders betrokken.”

Binnenkort proefbedrijf

Later dit jaar gaat RET het proefbedrijf starten. In de spits worden dan al extra voertuigen ingezet, maar zonder passagiers. Vanaf volgend jaar kunnen passagiers gebruik maken van de extra treinen.

foto: Rick Keus