Het is niet eenvoudig om op grote rangeerterreinen het overzicht te houden waar een bepaald railvoertuig zich op dat moment precies bevindt. Omdat goederentreinen echter hun eigen karakteristieke profielen hebben, gebaseerd op het aantal assen van de voertuigen en de onderlinge afstand daarvan, kunnen ze relatief eenvoudig worden herkend met behulp van wielsensoren op het spoor.

De uitvinder

Dr. Peter Faubel heeft deze sensoren nu zodanig doorontwikkeld, dat ze draadloos data over de posities van railvoertuigen kunnen versturen als er treinen voorbijkomen. Bovendien verbruikt het nieuwe systeem zo weinig energie, dat de sensoren meerdere jaren kunnen blijven werken zonder dat er onderhoud nodig is. Ook maakt het systeem voor alle sensoren de dure bedrading overbodig.

Verder zijn de sensoren en de datatransmissietechniek geschikt om de omzetbeveiliging bij elektrische, lokaal gestelde wissels te waarborgen. Beide Siemens applicaties worden momenteel met succes getest op het rangeerterrein van Karlsruhe Rijnhaven.

Lees hier volledige verhaal over de innovatie van Dr. Peuter Faubel