In het bijzijn van de Beierse verkeersminister Joachim Hermann heeft Siemens zijn nieuwe Rail Service Center in Munchen geopend, inclusief een datacentrum. Locomotieven kunnen er preventief en correctief worden onderhouden.

Munchen is de ideale locatie voor het nieuwe Rail Service Center, aangezien Siemens er al 175 jaar locomotieven bouwt. Bovendien ligt de stad op het knooppunt van Europese spoorlijnen. Bijna iedere locomotief die door Europa rijdt, passeert Munchen en kan er nu stoppen voor inspecties, onderhoud of reparaties. Siemens kan in het nieuwe centrum ook locomotieven moderniseren. Door de locatie op te nemen in hun vervoersschema’s kunnen rail operators vele kilometers en dus kosten sparen bij het onderhoud van hun locomotieven.

Synergie

Het nieuwe servicecentrum zit vlakbij de fabriek waar Siemens locomotieven bouwt. Het is voor het eerst dat productie en onderhoud van locomotieven op één locatie gebundeld worden. Dit biedt synergie-mogelijkheden: de ontwerp- en productieafdelingen kunnen de feedback van de onderhoudsafdeling direct meenemen in de ontwikkeling van nieuwe locomotieven, waardoor de voertuigen onderhoudsvriendelijkere worden en hun life-cycle kosten dalen.

Kloppend hart

Bij het nieuwe Rail Service Centrum zit ook een datacentrum, waar Siemens grote hoeveelheden data van locomotieven gaat verzamelen en analyseren. De analisten kunnen met behulp van algoritmen patronen en trends herkennen. Hierdoor kan men schades of storingen in de locomotief opsporen nog voor ze zich manifesteren. Een enorme stap voorwaarts in voorspellend onderhoud! Het datacentrum wordt dan ook het kloppend hart van de rails services van Siemens. Een team van experts gaat aan de slag met de onderhoudsdata van locomotieven over de hele wereld. De koppeling wordt gemaakt via een remote diagnoseplatform.