Miljoenen pendelaars zijn elke dag onderweg in de stedelijke regios tussen de rivieren de Rijn en Ruhr in het Duitse Noordrijn Westfalen. Zij reizen om te werken, naar school te gaan, te winkelen en sportieve en culturele evenementen bij te wonen. Vanaf 2018 kunnen reizen met nieuwe Siemens treinen als onderdeel van de “Rijn-Ruhr express” (RRX), ook wel het project van de eeuw genoemd.

Siemens heeft de opdracht gekregen voor het leveren van 82 Desiro HC samengestelde treinen en die voor een periode van 32 jaar te onderhouden.Met een totaal volume van meer dan €1,7 miljard is dit de grootste regionale railtransportorder die Siemens ooit in Duitsland heeft binnengehaald.

Tien miljoen mensen

De regio behoort tot de grootste metropoolgebieden van Europa, met een bevolking van zo’n tien miljoen mensen en talrijke doorvoerroutes. Vooral de hoofdroute tussen Keulen en Dortmund heeft jarenlang te lijden gehad onder overbelaste openbaar-vervoer-netwerken en spoorverbindingen.

Door de geoptimaliseerde uitbreiding van het spoorwegnetwerk en de potentiële verkeersverschuiving van de weg naar het spoor verwacht men dat door de RRX elke werkdag duizenden autoritten minder zullen worden gemaakt. De eerste RRX-treinen zullen volgens planning eind 2018 in bedrijf worden genomen en binnen de regio rijden met snelheden tot 160 kilometer per uur. Volgens de planning zullen de treinen eind 2018 in de dienstregeling worden genomen.

Enorm succes

“Dit is een enorm succes voor de railbusiness van Siemens. Met dit project worden bestaande hoogwaardige banen in Noordrijn-Westfalen veiliggesteld en nieuwe banen gecreëerd. Onze uiterst moderne trein is goed nieuws voor miljoenen forenzen in het Rijn- en Ruhrgebied in Duitslands dichtstbevolkte regio,” aldus Jochen Eickholt, CEO van de Mobility-divisie van Siemens. De onderneming levert niet alleen de nieuwe treinen, maar verzorgt 32 jaar lang ook het onderhoud ervan. Een onderhoudscontract van deze omvang is een unicum voor de Duitse railindustrie. Siemens bouwt een onderhoudsfaciliteit in Dortmund-Eving, waar aan vier treinen tegelijk onderhoud kan worden gepleegd, en waar ongeveer 100 nieuwe specialisten in ploegendiensten zullen werken. Volgens bestaande plannen zal de faciliteit voorzien in een voertuighal, speciale workshops, een wasstraat buiten en opstelsporen voor maximaal tien treinen.

Lees hier meer over ‘het project van de eeuw’.