Het eerste treinstel van het nieuwe treinenplatform Mireo is voltooid. In de komende maanden zullen in totaal acht preproductietreinen in gebruik worden genomen in het Test- en Validatiecentrum (PCW) in Wegberg-Wildenrath. Voordat de trein voor het eerst in het Duitse spoorwegnet mag rijden, moet er een uitgebreid testprogramma op het PCW worden uitgevoerd.

Anderhalf jaar na het plaatsen van de bestelling, is de eerste Mireo voor het Rijndalspoorwegnet op schema gepresenteerd. Deze leversnelheid wordt mogelijk gemaakt door het intelligente modulaire systeem en de standaard componenten die voor de trein gebruikt worden. Dit nieuwe ontwerp biedt exploitanten winstgevendheid gedurende de hele levenscyclus van de trein.

De Mireo zal doordeweeks gebruikt gaan worden voor regionale diensten op het traject Offenburg РFreiburg РBasel/Neuenburg (Zwitserland) en op zondagen in de Kaiserstuhl-regio van Freiburg naar Endingen/Breisach. De treinen, die bestaan uit 3 wagons, hebben 220 zitplaatsen en een maximumsnelheid van 160 km/u. Het interieurontwerp combineert een royaal gevoel van ruimte met comfort en veiligheid, inclusief grote displays voor passagiersinformatie, internettoegang aan boord en videobewakingssystemen (CCTV). Passagiers krijgen ruime zitplaatsen, CO2-luchtbehandeling en multifunctionele ruimtes met voldoende ruimte voor maximaal 27 fietsen. Passagiers met beperkte mobiliteit zullen zonder barri̬re toegang hebben tot de toiletten. Alle deuren zijn uitgerust met een schuifplatform dat automatisch de afstand tussen het perron en de trein overbrugt om de toegang voor passagiers te vergemakkelijken.

De Mireo heeft een energiezuinig en milieuvriendelijk ontwerp op basis van een zelfdragende, gelaste, lichtgewicht aluminium carrosserie. De verbeterde aerodynamica van de trein, de energie-efficiënte componenten en het intelligente elektrische systeembeheer helpen energie te besparen en emissies en geluid te verminderen. In totaal kan het energieverbruik met ongeveer 25 procent worden verminderd in vergelijking met oudere treinen. Daarnaast is het mogelijk om 95 procent van de in de Mireo gebruikte materialen aan het einde van zijn levensduur te recyclen.