Duurzaam en efficiënt OV-vervoer vormt de basis voor veerkrachtige steden. Op de vakbeurs UITP in Milaan toont Siemens wat de onderneming op dit vlak te bieden heeft.

De wereldbevolking groeit snel en steeds meer mensen gaan in steden wonen. In 2025 zal zo’n 70% van de wereldbevolking onderdak zoeken in de stad. Vooral steden in opkomende werelddelen krijgen er de komende jaren miljarden inwoners bij. Dat stelt uitdagingen aan de openbare vervoerssystemen. Het aantal reizigers neemt toe maar de middelen en mogelijkheden om de infrastructuur uit te bouwen zijn beperkt. Toekomstige generaties zullen de capaciteit van hun spoor-, tram- en metronetten moeten verhogen zonder uitbreidingen van de infrastructuur. Andere aandachtspunten zijn de veiligheid van reizigers en accurate informatievoorziening. Ook een laag energieverbruik en een hoge stiptheid bepalen het succes van het OV.

Trainguard MT

De oplossing ligt in intelligente vervoerstechnologie, baserend op de integratie van data. Digitalisering wordt in het openbaar vervoer steeds belangrijker. Met Trainguard MT hebben veel grote steden op hun metronetten al flinke efficiencyslagen gemaakt. Dit IT-gebaseerde ‘Train Control Systeem’ kan metro’s zonder bestuurder, veilig van a naar b laten rijden. Op een aantal metrolijnen in Parijs en Barcelona neemt de stuurautomaat inmiddels de taak van de bestuurder over. Metro’s kunnen elkaar daardoor zeer snel opvolgen, wat de capaciteit van het netwerk verhoogt. Automatisch gestuurde voertuigen gaan bovendien zuiniger om met energie en zijn stipt. De veiligheid is geborgd: van buitenaf kan niemand het systeem binnendringen.

Controlguide OCS

In combinatie met Controlguide OCS (Operation Control Systeem) worden de mogelijkheden nog groter. Controlguide OCS is een platform voor het automatisch besturen en monitoren van tram-, metro- en treinsystemen. Het platform is ontwikkeld om OV-stromen te optimaliseren. Zo kan de dienstregeling bij onverwachte storingen meteen worden aangepast en worden reizigers direct geïnformeerd. Het systeem herkent automatisch conflicten en stelt zelf oplossingen voor.

Draadloos verkeersmanagement Siemens

Totaaloverzicht

In de verkeerscentrale van de toekomst heeft de verkeersleider een goed overzicht van de totale verkeerssituatie. De onderhoudsmanager coördineert en monitort het onderhoud. De informatiemanager houdt reizigers op de hoogte van storingen en wijzingen in de dienstregeling. De security-manager heeft veiligheid onder zijn hoede. Langs het spoor voeren servicemonteurs reparaties uit. Ze kunnen met tablets buitendienststellingen aanvragen of de centrale verzoeken om treinen langzamer te laten rijden. Via Controlguide OCS wordt het spoor na een reparatie pas weer vrijgegeven als de servicemonteurs veilig de betroffen zone hebben verlaten. Dit alles reduceert de duur van buitendienststellingen en verhoogt de veiligheid tijdens werkzaamheden aan het spoor. Ook hier geldt dat de datacommunicatie goed beveiligd is. Niemand kan via de mobiele apparaten van de serviceploegen de controle in de verkeerscentrale overnemen.

Optimalisering

Tijdens een persconferentie in Krefeld lichtte Siemens Mobility onlangs de nieuwe ontwikkelingen toe. ‘We hebben ons jarenlang gefocust op de automatisering van het vervoer’, klonk het. ‘Nu kijken we meer naar de optimalisering van vervoersstromen.’ Automatisch workflow-management maakt hier deel van uit. Als bijvoorbeeld brand uitbreekt aan boord van een trein in een tunnel moeten heel veel processen automatisch in gang kunnen worden gezet. Controlguide OCS maakt dit mogelijk. Het platform is modulair opgebouwd, waardoor aanbieders van openbaar vervoer met een kleine basis kunnen beginnen en stap voor stap uitbreiden.