Een hoge beschikbaarheid van treinsystemen leidt tot tevreden reizigers. Op het Oostenrijkse spoor loopt een pilot met de Railjet. Met als doel om de beschikbaarheid van de hogesnelheidstrein naar nagenoeg 100% te verhogen.

De Railjet is het Oostenrijkse vlaggenschip onder de hogesnelheidstreinen. Hij haalt snelheden tot 230 km per uur en is enorm populair. De treinen worden zo intensief gebruikt dat er geen reservecapaciteit is. Als één van de 51 Railjets onderhoud nodig heeft, merken reizigers dit onmiddellijk. Daarom zijn de Oostenrijkse spooraanbieder ÖBB en Siemens Mobility een pilot gestart.

Onderhoud voorspellen

Sensoren in de Railjets geven data door over de remmen, het Europese Train Control Systeem en de energievoorziening van de treinen. Met algoritmen van Siemens Mobility Data Services kan men in de enorme datastromen patronen herkennen. Waardoor men exact kan voorspellen wanneer bepaalde onderdelen aan vervanging toe zijn. Het vervangen van onderdelen op vaste tijdstippen behoort hiermee tot het verleden. En daarmee ook onnodige downtime en kosten. De Railjets zijn op dit moment voor 93% beschikbaar en in de toekomst – zo verwacht Siemens – voor nagenoeg 100%. Lees hier meer.