Wanneer technici railvoertuigen onderhouden, moeten zij ruim 200 network gecontroleerde onderdelen nakijken, die zijn gemaakt door diverse fabrikanten. Dit betekent dat zijn 20 verschillende kabels bij zich hebben en tot wel 60 verschillende software programma’s op hun notebooks geïntalleerd hebben. Ralf Beyer (47), een system architect bij de Siemens Mobility Division in Erlangen, heeft een web-based service voor onderhoud aan railvoertuigen uitgevonden. Zijn oplossing betekent dat technici railvoertuig virtueel met een terminal via internet de diverse individuele onderdelen kunnen ‘bezoeken’.

De respons die Ralf Beyer ten deel viel toen hij zijn idee voor het eerst aan internationale experts presenteerde, was allesbehalve enthousiast. Sommige sceptici lachten hem zelfs uit, zo herinnert de 47-jarige systeemarchitect van Siemens Mobility in Erlangen zich. In 2007, op een conferentie in Engeland, deed Beyer de voorspelling dat het onderhoud aan railvoertuigen op een dag volledig draadloos zou plaatsvinden met behulp van tablet computers en smartphones.

Patenteren onderhoud railvoertuigen

Op dat moment kon nauwelijks iemand zich zoiets nog voorstellen, aldus Beyer. Hijzelf echter was slim genoeg om zijn idee te laten patenteren. Dat deed hij, omdat hij wist dat op een dag iedereen een dergelijk systeem zou willen gebruiken. En dat is ook precies wat er gebeurde. “Het geweldige van mijn uitvinding is dat je geen enkel paneel in een treinvoertuig hoeft te openen om naar binnen te kunnen.”

Lees hier het het volledige verhaal over deze innovatie.