Eind oktober 2019 opende nabij Oslo ‘Campus Nyland’ de deuren, een test- en trainingscentrum voor de interlocking-systemen en ETCS-technologie op het Noorse spoor. De Noorse spoorwegbeheerder Bane NOR wil in 2034 beschikken over het meest moderne spoornetwerk van Europa.

Siemens Mobility gaat in opdracht van Bane NOR zo’n 4.200 kilometer spoor en ruim 350 stations uitrusten met het European Train Control System (ETCS) Level 2. Ook worden meer dan 400 spoorwegovergangen gemoderniseerd. Na de oplevering zal Siemens de technologie 25 jaar lang onderhouden. Het contract heeft een waarde van ongeveer €800 miljoen.

Het nieuwe digitale singelleringssysteem zal de veiligheid, punctualiteit en capaciteit van het spoorwegnet verbeteren en zal in de jaren tot 2034 stap voor stap in gebruik worden genomen. Fysieke seinen in de gedigitaliseerde spoor infrastructuur zijn niet meer nodig. (Klik voor groter formaat).

Ongeëvenaarde investering in ETCS

Dankzij ETCS Level 2 kunnen treinen en spoorinfrastructuur in Noorwegen in de toekomst draadloos met elkaar communiceren. Volgens Wolfgang Rueprich, projectmanager bij Siemens Mobility, leidt dit tot een sterke vereenvoudiging van het onderhoud. “Alle relevante informatie voor een rijdende trein wordt continu weergegeven op een dashboard in de locomotief. Ook gaat de beschikbaarheid van het bestaande spoor omhoog, omdat meer treinen korter op elkaar veilig over het spoor kunnen rijden.” Noorwegen wordt in dit kader ook aangesloten op het Trans European Rail Network. Hierdoor kunnen treinen van Sicilië naar Noorwegen rijden zonder dat locomotieven onderweg moeten worden uitgewisseld.

Een Internet of Things

“Sommige delen van het Noorse spoor worden nog steeds volledig handmatig bediend”, vervolgt Rueprich. “Samen met Bane NOR gaan we het hele spoornetwerk omvormen tot een volledig gedigitaliseerd, IP-gebaseerd systeem. Een echt Internet of Things!” Bane NOR investeert meer dan twee miljard euro in het digitaliseren en automatiseren van het spoornetwerk, als onderdeel van het ERTMS-initiatief (European Rail Traffic Management System). “Een investering op deze schaal komt niet vaak voor”, aldus de Noorse minister van Digitalisering, Nikolai Astrup. “Ik ben blij aan dit project te mogen meewerken in een sfeer van openheid en vertrouwen met de projectpartners.”

Ideale technologiepartner

Siemens Mobility is de belangrijkste leverancier van het Noorse ERTMS-programma. Het bedrijf levert de interlocking-systemen en het radioblokcentrum (RBC). Het gaat om toonaangevende technologie op basis van een IP-architectuur. “Siemens is de ideale partner voor Bane NOR in dit uitdagende programma”, zegt Sverre Kjenne, Executive Vice President Digitalization and Technology bij Bane NOR. “We zijn verheugd om samen met Siemens het digitale spoor te ontwikkelen.” De Franse Thales Group levert het verkeersmanagementsysteem (TMS) voor het project en Alstom de onboard units (OBU).

Digital twin

In het Nyland Testcentrum staan het centrale interlocking-systeem, het ETCS  en de andere systeemcomponenten opgesteld. In de eerste fase wordt het generieke systeem getest. “Voor we live gaan, moeten we alle systemen vanuit veiligheidsperspectief grondig testen en alle mogelijke scenario’s doorlopen,” aldus Rueprich. “Dat kunnen we hier in het testlab doen.” Sommige tests worden uitgevoerd in het identieke Siemens-testcentrum in Braunschweig.

De buitensystemen en spoorinfrastructuur worden door het projectteam gesimuleerd met behulp van een Digital Twin. Rueprich legt uit hoe dit werkt: “We scannen eerst de spoorweginfrastructuur met camera’s, een driedimensionale radar en GPS, die op een locomotief gemonteerd zijn. Op basis van deze data maken we de Digital Twin.” In de tweede en laatste testfase test het team de technologieën, hetzij direct op de rails of op de afzonderlijke stations.


De technologie testen (Klik voor groter formaat).

Voortrekkersrol

Op Campus Nyland worden de onderhoudsploegen van Bane NOR getraind met de nieuwe technologie. Siemens gaat het Noorse spoorwegnet stapsgewijs digitaliseren en servicemonteurs van de klant een gefaseerde reeks opleidingen bieden. “Noorwegen ligt op schema om een voortrekkersrol te nemen op het gebied van digitale spoorinfrastructuur. De digitale en IP-gestuurde veldcomponenten en ERTMS zullen de werking en het onderhoud sterk verbeteren. Deze architectuur effent de weg naar toekomstige ontwikkelingen, zoals zelfrijdende treinen en het verplaatsen van de interlocking naar de cloud”, aldus Michael Peter, CEO van Siemens Mobility. “Hierdoor wordt het bezit van eigen hardware en spare parts overbodig en zijn data online beschikbaar voor de spooroperators. Campus Nyland is een belangrijke mijlpaal in het realiseren van deze visie.”