Voordat de eerste reizigers gebruik kunnen maken van de ICE4, moet dit nieuwe type trein eerst bewijzen dat hij zelfs onder de meest extreme weersomstandigheden goed functioneert – zowel in verzengende hitte als in snerpende kou.

Dat gebeurt onder andere door tests in de klimaat- en windtunnel van Rail Tec Arsenal (RTA) in Wenen, waarbij de trein wordt blootgesteld aan klimatologische omstandigheden die de Europese normen ver te boven gaan.

Sneeuw

Deutsche Bahn heeft extra tests in opdracht gegeven, waarbij met name wordt gecontroleerd of de HVAC-systemen van de trein (verwarming, ventilatie en luchtbehandeling) probleemloos blijven werken. Daarnaast wordt gecontroleerd of de stroomafnemer ook bij sneeuw en ijs in- en uitklapt, de ruitenwisser voor goed zicht blijft zorgen voor de machinist, de deuren soepel open en dicht gaan, de intrekbare treden goed functioneren en of de toiletten probleemloos werken.

300 stuks

In mei 2011 ontving Siemens een raamcontract van Deutsche Bahn voor de levering van maximaal 300 meervoudig gelede treinen. De eerste serie treinen zal – tegelijk met de aanpassing van de dienstregeling – in december 2017 in bedrijf worden genomen. De treinen zullen in eerste instantie in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland gaan rijden.