Siemens en Mitsui Rail Capital Europe (MRCE), een onderneming die zich richt op de verhuur en het onderhoud van locomotieven, hebben besloten om samen een joint venture op te richten voor het onderhoud van locomotieven en de technische dienstverlening eromheen. De overeenkomst bepaalt dat Siemens en MRCE beide voor 50% eigenaar zijn van de joint venture en dat zij de nieuwe onderneming gezamenlijk zullen besturen. De oprichtingsprocedure zal, in afwachting van goedkeuring van de mededingingsautoriteit, naar verwachting in de eerste helft van 2018 voltooid zijn.

De Nederlandse onderneming krijgt haar hoofdkantoor in Rotterdam en zal actief zijn onder de naam Locomotive Workshop Rotterdam (LWR). Beide partners investeren gezamenlijk in de joint venture, voornamelijk voor de bouw van de nieuwe werkplaats voor locomotieven. De eerste spa zal naar verwachting nog dit kalenderjaar de grond in gaan. De opening van de nieuwe werkplaats op de Maasvlakte in Rotterdam is gepland in de zomer van 2019.

“Siemens en MRCE hebben al sinds jaren een hechte zakelijke relatie. Met de oprichting van de joint venture tillen we onze samenwerking naar een hoger plan. Naast het onderhoud van de MRCE-vloot gaan we ook het onderhoud van materieel van andere partijen verzorgen en met innovatieve onderhoudstechnologieën de optimale beschikbaarheid daarvan garanderen. Met de nieuwe faciliteit in de Rotterdamse haven breiden we ons bestaande internationale netwerk van werkplaatsen uit en kunnen we onze klanten beter ondersteunen als zij ons nodig hebben”, aldus Johannes Emmelheinz, hoofd Rail Services bij Siemens.

“Voor MRCE en Siemens is dit een perfecte gelegenheid om de logistieke en technologische kennis van beide bedrijven in Nederland te bundelen”, aldus Bart Smolders, directeur van Siemens Mobility in Nederland. “We zijn bijzonder content dat we samen met onze klant MRCE op deze strategisch plaats in de Rotterdamse haven deze prachtige onderhoudswerkplaats kunnen realiseren en exploiteren.”

“MRCE heeft ruim 10 jaar ervaring met het beheer van technische dienstverlening voor locomotieven in heel Europa. En als leasing-bedrijf met aanverwante dienstverlening weten we hoe belangrijk innovatieve onderhoudsstrategieën zijn om de beschikbaarheid van het tractiematerieel te optimaliseren. Deze ervaring brengen we in bij de joint venture met Siemens en creëren hiermee een belangrijke service hub voor Europese spoorwegmaatschappijen in Rotterdam. Dit is een van de cruciale locaties op de hoofdroutes van het netwerk van RailNetEurope, het verband van Europese railinfrastructuurbeheerders”, aldus Junichi Kondo, CEO van Mitsui Rail Capital Europe.

De locatie van de nieuwe werkplaats op de Maasvlakte in de Rotterdamse haven stelt spoorweg­ondernemingen in staat de langetermijnplanning voor het noodzakelijk onderhoud van hun locomotieven op de route te optimaliseren. De haven is een ideale locatie voor onderhoud aan locomotieven die vanuit heel Europa arriveren. Het maakt langdurige verplaatsingen voor onderhoud overbodig, wat tijd en geld bespaart. Als grootste zeehaven van Europa is Rotterdam een belangrijk logistiek knooppunt in het Europese spoorwegennet. De haven is het begin- en eindpunt van meer dan 250 wekelijkse intermodale spoorwegverbindingen. Vervoer en onderhoudsbeurten kunnen dus worden gecombineerd en op elkaar worden afgestemd. In de werkplaats vinden naast keuringen ook preventief en correctief onderhoud plaats, waaronder eenvoudige reparaties en upgrades.

Reageer op dit artikel