Politici in Turkije hebben 160 jaar gedroomd van een tunnel onder de Bosporus. Sinds 2013 is die droom werkelijkheid. Miljoenen mensen kunnen nu sneller naar hun werk dankzij de nieuwe metrotunnel onder de rivier de Bosporus. Het gedeelte onder water is de diepste afgezonken tunnel in de wereld, en de eerste tunnel die twee continenten met elkaar verbindt.

In Istanboel leven ongeveer 15 miljoen mensen. Een derde daarvan steekt elke dag de Bosporus over om naar hun werk te gaan of om andere redenen. Sinds oktober 2013 kregen ze een alternatief: De reis afleggen met de metro door Marmaray Tunnel. Het is een 1,4 km lange tunnel en een van de grootste infrastructuur projecten wereldwijd. De tunnel verbindt het Europese en het Aziatische deel van Istanbul. De nieuwe metrolijn vervoert in een twee-minuten-dienst tot 75.000 passagiers per uur.

Archeologie

Bijzonder is dat tijdens de bouw het Romeinse Rijk weer begon te leven. Tijdens de constructie van de tunnel werden schepen, ankers, sandalen kandelaren en haarbanden gevonden. Archeologen vonden duizenden objecten die zij konden indentificeren als relikwieën uit Constantinopel. Aangetroffen skeletten die warden onderzocht, toonden aan dat er 8000 jaar geleden al mensen in Instanbul leefden. Vanwege deze ontdekkingen liep de bouw van de tunnel enkele jaren vertraging op.

Lees hier meer (in het Engels) over de bouw van deze tunnel die bestand is tegen aardbevingen.