Om de economische ontwikkeling te stimuleren, investeert de Algerijnse regering de komende vijf jaar onder meer in de aanleg en vernieuwing van infrastructuur voor het openbaar vervoer. In dat kader gaat Siemens de signalerings- en beveiligingstechniek, state-of-the-art communicatietechnologie en controlesystemen leveren voor het 140 kilometer lange spoornet in en rond de hoofdstad Algiers. Het gaat om een opdracht van 340 miljoen euro, de grootste spoorautomatiseringsorder voor Siemens ooit. Voor de realisatie van het project is een joint venture opgezet met de Algerijnse spoorwegmaatschappij SNTF.

Modal shift

In Algiers, de grootste stad van Algerije, wonen meer dan drie miljoen mensen. De Algerijnse hoofdstad is ook de belangrijkste transport hub van het land. Met de uitbreiding en vernieuwing van de spoorinfrastructuur wil de Algerijnse regering goederentransporten verschuiven van de weg naar het spoor. Deze modal shift moet het aantal files in en rond Algiers terugdringen.

ETCS

Het spoorwegennet in de hoofdstedelijke regio telt 18 stations. Er rijden zowel passagier- als goederentreinen overheen. Siemens implementeert het European Train Control System (ETCS). Treinen kunnen hierdoor snelheden tot 160 km/uur bereiken en dichter op elkaar rijden, wat de capaciteit van het netwerk verhoogt. Verder levert Siemens nieuwe rangeertechnologie voor het goederenvervoer. Het spoorpersoneel wordt opgeleid om de nieuwe techniek te leren bedienen. Het project wordt eind 2019 opgeleverd.