Kopenhagen wil in 2025 de eerste CO2-neutrale hoofdstad ter wereld zijn. Het nieuwe tramsysteem Hovedstadens Letbane in de Deense metropool gaat hier een bijdrage aan leveren. Siemens Mobility bouwt het systeem in een consortium met aannemer Per Aarsleff A/S.

Het contract omvat de levering van 29 vierdelige Avenio-trams met lage vloeren, de  spoorelektrificatie, sein- en communicatie-installaties. Daarnaast verzorgt Siemens het projectmanagement en de systeemintegratie. Na de opening van het nieuwe tramsysteem in 2024 zal Siemens 15 jaar lang service en onderhoud leveren.

Duurzame mobiliteit

De 28 kilometer lange, dubbelspoorse tramlijn verbindt het noorden van Groot-Kopenhagen met het zuiden. Het project is een onderdeel van een stadsontwikkelingsplan met als doel het openbaar vervoer te verduurzamen en de voorsteden en buitenwijken van Kopenhagen beter te verbinden met het centrum. Elektrisch openbaar vervoer zorgt voor een betere luchtkwaliteit en wordt tevens ingezet om filevorming terug te dringen. De nieuwe tramlijn verloopt langs de ringweg 3 rond Kopenhagen en vervangt een buslijn.

Groene uitstraling

Begin dit jaar heeft Siemens een prototype van de Avenio voorgesteld die over enkele jaren in Kopenhagen gaat rijden. De vierdelige tram is door zijn lage vloeren goed toegankelijk voor mensen in een rolstoel of met een andere fysieke beperking. Hij heeft 64 zitplaatsen, 199 staanplaatsen en een flexibele ruimte voor het plaatsen van fietsen, kinderwagens en rolstoelen. Mooi detail: de Avenio’s krijgen een fris groen kleurtje!