In de Bulgaarse hoofdstad Sofia is de nieuwe metrolijn 3 officieel geopend. Siemens Mobility leverde in samenwerking met de Poolse treinenbouwer Newag de moderne Inspiro-treinen en de Communication Based Train Control (CBTC) Trainguard MT-systemen.

Bij de opening van het nieuwe metrostation ‘Medical University’ konden de aanwezigen tijdens een demonstratierit het comfort en de betrouwbaarheid van de Inspiro-treinen ervaren. Michael Peter, CEO van Siemens Mobility, zei: “De Inspiro is een van de meest succesvolle en milieuvriendelijke treinen voor het stedelijk spoorvervoer. Hij verbruikt weinig energie en is onderhoudsarm, toegankelijk voor iedereen en milieuvriendelijk. Hij kan aan het einde van zijn levensduur voor 95% worden gerecycled.”

Omvangrijke opdracht

In maart 2016 kregen Siemens Mobility en Newag de opdracht voor het leveren van het rollend materieel en de automatisering van de eerste acht kilometer van metrolijn 3, inclusief zeven stations. Het ging om 20 Inspiro-treinen, het Trainguard MT-systeem, de Trackguard Westrace MKII koppeling, het Clearguard-ACM-200 assenteller-systeem, het automatische treincontrolesysteem Controlguide OCS, het voice radio en transmissiesysteem, het Power SCADA Sitras RSC systeem, het digitale communicatienetwerk voor de baan, borden voor reizigersinformatie op de stations inclusief de Digital Station Manager (DSM) en perronschermdeuren voor de stations.

De opdracht werd later uitgebreid met nog eens tien Inspiro-treinen en het vereiste automatiseringssysteem. Dit contract omvatte tevens de levering van CBTC, interlocking, ATS, voice radio, Power SCADA, DSM en perrondeuren voor nog eens vijf stations. De laatste trein wordt in april 2021 geleverd.

Wenen en Graz

De carrosserieën van de Inspiro-treinen worden gebouwd in de fabriek van Siemens Mobility in Wenen en de draaistellen in de Siemens-fabriek in Graz. De eindassemblage, het testen en de statische inbedrijfstelling vindt plaats in de fabriek van Newag in Polen.

Hoge beschikbaarheid

De treinen kunnen een snelheid van 80 kilometer per uur halen. Ze hebben een lichte, geluidsabsorberende vloer en een redundant rem- en tractiesysteem, wat zorgt voor een hoge beschikbaarheid en elektrodynamisch remmen tot bijna stilstand.

Zie hier het persbericht en meer informatie.