Deutsche Bahn (DB) heeft bij Siemens Mobility dertig nieuwe ICE-hogesnelheidstreinen besteld. Ze halen een snelheid van 320 kilometer per uur, hebben een waarde van één miljard euro en beschikken over 13.000 zitplaatsen.

DB deed de aanvraag eind 2019 nadat de Duitse regering had aangekondigd vanaf 2020 de btw op treinkaartjes te verlagen. Een belangrijke voorwaarde was dat de treinen snel kunnen worden geleverd. De komende jaren wil DB haar vloot met 20% uitbreiden. De bestelling kan daarom nog worden verhoogd met zestig treinen.

Duurzaam en innovatief

“Hoewel de vraag naar treinreizen vanwege het coronavirus gedaald is, blijven we inzetten op groei en innovatie”, aldus DB-directeur Richard Lutz. “De nieuwe ICE’s maken de trein nog aantrekkelijker als milieuvriendelijk vervoersmiddel”, vult de Duitse verkeersminister Andreas Scheuer aan. “We ondersteunen met deze order de werkgelegenheid en stimuleren innovatie made in Germany.” Roland Busch, bestuurslid van Siemens AG: “Hiermee helpen we DB het Masterplan om te zetten voor de transitie in de verkeerssector. Met als doel de CO2-uitstoot te reduceren en tegelijkertijd meer mensen te overtuigen van openbaar vervoer.”

Snel en comfortabel

Siemens Mobility produceert de ICE-hogesnelheidstreinen in haar fabrieken in Noordrijn-Westfalen (NRW), München en Oostenrijk. Vanaf eind 2022 zullen ze worden ingezet op het spoor tussen NRW en München. Ze hebben een maximumsnelheid van 320 kilometer per uur en bieden de reiziger naast snelheid ook comfort. De internetontvangst in de treinen is uitstekend en ze hebben ruimte om de fiets te stallen.