Net als in Nederland is op 9 december in Duitsland de OV dienstregeling gewijzigd, waarbij Deutsche Bahn (DB) de ICE 4 op de hogesnelheidslijn tussen Berlijn en München in gebruik nam. Naast de ICE 3 treinen die als Sprinters op het traject rijden, zal de ICE 4 onderweg meer stops maken. Vergeleken met de vijf tussenstops van de Sprinter maakt de ICE 4 er acht.

De nieuwe treinen zullen Berlijn-Gesundbrunnen, Berlijn Centraal Station, Berlijn-Südkreuz, Lutherstadt Wittenberg, Leipzig, Erfurt, Bamberg, Erlangen, Nürnberg en München Centraal Station verbinden. Met de lancering van de ICE 4 service en extra Sprinters zullen er dagelijks ongeveer 3.000 extra zitplaatsen beschikbaar zijn op deze route. Het nieuwe vlaggenschip van DB is ook actief op de route Keulen-Rijn-Main en tussen Hamburg en München en naar Stuttgart. Al met al zijn negentien ICE 4-treinen van 12 wagons vanaf zondag in dienst.

“Met de dienstregelingswijziging en de uitgebreide ICE 4 service, wordt onze ICE 4 steeds meer de ruggengraat van het Duitse lijnverkeer. De ingebruikname van de VDE 8 route uitgerust met ETCS is een andere enorm belangrijke mijlpaal in het Duitse Unity Railway Project Nr. 8 (VDE 8) dat we op schema hebben bereikt. Dit is vooral belangrijk voor ons, omdat onze trein nu de Siemens Mobility locaties in Berlijn, Erlangen, Neurenberg en München met elkaar verbindt”, aldus Sabrina Soussan, CEO van Siemens Mobility.

In oktober keurde de Duitse federale spoorwegmaatschappij (EBA) de ICE 4 goed voor gebruik met het European Train Control System (ETCS) in Duitsland. Met deze goedkeuring kan de ICE 4 nu, zoals gepland, in gebruik worden genomen op de met ETCS uitgeruste spoorlijn tussen Berlijn en München. Alle 137 bestelde treinen worden uitgerust met ETCS en kunnen dus op het traject VDE 8 rijden.