Over heel de wereld wordt de tram herontdekt als een attractieve manier van openbaar vervoer. Trams worden gezien als een krachtig, ecologisch en zeer economische manier van transport. Bestaande lijnen worden uitgebreid en compleet nieuwe tramnetwerken worden gepland, vaak door attractieve delen van de stad.

Remenergie

In Doha, de hoofdstad van Qatar, zullen binnenkort 19 trams in bedrijf worden genomen die zonder bovenleiding een route van bijna 12 kilometer afleggen met 24 stations. De trams zijn uitgerust met een opslagsysteem voor teruggewonnen remenergie, het zogenaamde Sitras HES systeem van Siemens. Daarnaast kan de batterij van de tram ook opgeladen worden tijdens het halteren op de stations. De trams zijn in staat om 2.5 kilometer af te leggen zonder bovenleiding. Dit systeem kan ook op bestaande trams worden gemonteerd.

Avenio

Siemens won in 2012 de order voor het turnkey opleveren van een light rail systeem voor Education City in Doha. Siemens levert de voertuigen, de signaal- en communicatiesystemen, de spoorwegelektrificatie en de uitrusting van een remise. De voertuigen voor Qatar zijn gebaseerd op het Avenio platform, het meest moderne systeem in de wereld. Ook de gemeente Den Haag krijgt binnenkort 60 Avenio trams en een aantal is inmiddels ook in de stad München in bedrijf.

Testcentrum

De eerste Avenio voor Qatar wordt momenteel getest in het testcentrum in Wegberg-Wildenrath(D). De verwachtig is dat het eerste voertuig in juni 2015 kan worden uitgeleverd. De overige 18 voertuigen worden in de Siemensfabriek in Wenen afgebouwd vor het eidne van 2015.

Lees hier alles over de Avenio tram voor Qatar.

Lees hier de algemene informative over het Avenio platform.