Siemens Mobility heeft voor het eerst interne digitale tools voor het valideren en testen van veiligheidssystemen voor het spoor ook extern ter beschikking gesteld voor testdoeleinden. In het railcenter van ProRail in Amersfoort is onlangs een speciaal voor ProRail geconfigureerde versie van dit Digital Twin Testing System in bedrijf gesteld.

“Intern gebruiken wij dit systeem voor het emuleren en evalueren van onze spoor- en treinsystemen”, aldus Siemens-projectmanager Benoit Kauffmann. “Hierdoor kunnen we met aanvullende testen bij de bevoegde instanties aantonen dat onze systemen veilig werken zonder de operatie op de HSL-Zuid te verstoren.”

HSL-Zuid

Spoorinfrastructuurbeheerder ProRail heeft een testlab in Amersfoort om de integratie van spoor- en treintechnologie te testen en wil de HSL-Zuid-systemen hier graag aan toevoegen. De HSL-Zuid verbindt over een afstand van 125 kilometer Amsterdam met de grens tussen Nederland en België. Siemens Mobility maakte haar testoplossing geschikt voor ProRail en implementeerde deze in het Railcenter van ProRail in Amersfoort.

BTI en On Board Units

ProRail gebruikt het systeem voor baan-treinintegratietesten (BTI), systeem- en, operationele testen en stresstesten. Daarnaast zet ProRail het systeem in voor het testen van de On Board Units (OBU’s) van treinen die op de HSL-Zuid (gaan) rijden. Deze vormen, vergelijkbaar met het dashboard van een auto, het brein van trein. Via de OBU kunnen treinen op twee manieren communiceren met hun omgeving. Enerzijds via balises in het spoor, die informatie doorgeven aan de treinen. Anderzijds door via GSM-Rail (GSM-R) in te bellen naar de centrale veiligheidscomputer (RBC). Door de combinatie van de informatie uit zowel de baan als de veiligheidscomputer krijgen treinen het recht om zich met een bepaalde snelheid voort te bewegen naar een bepaalde positie.

Efficiënter testen

“Je kunt een echte OBU op deze twee manier verbinden met ons testsysteem”, legt Kauffmann uit. “Zodoende kun je een rijdende trein en alle informatie die hij ontvangt simuleren. Het testen wordt hierdoor voor ProRail en vervoerders efficiënter. Een trein die niet is vrijgegeven mag niet tussen het normale verkeer rijden. Hij mag alleen het spoor op tijdens buitendienststellingen. De tijd om te testen is dus zeer beperkt, en bovendien is een trein niet direct beschikbaar op de locatie waar je hem wil testen. Binnen een virtuele testomgeving kun je een trein op ieder gewenst moment en op iedere gewenste locatie testen. Vanzelfsprekend moet je ook altijd buiten blijven testen, maar een groot deel van de (veiligheids)testen kan dankzij deze oplossing virtueel plaatsvinden.”

ERTMS-uitrol

European Rail Traffic Management System (ERTMS) is de Europese standaard voor treinbeveiliging. De HSL-Zuid is net als de Betuweroute, de Hanzelijn en het spoor tussen Amsterdam en Utrecht uitgerust met Level 2 van ERTMS.