Het was feest op Amsterdam Centraal. Na een aantal testritten werd op 20 februari de Eurostar officieel binnengehaald op het centraal station van de hoofdstad. Aan boord van de 400 meter lange Siemens Velaro e320 waren onder anderen de CEO van Eurostar Nicolas Petrovic en COO Marjan Rintel van de Nederlandse Spoorwegen. Daarnaast was een groot aantal journalisten uitgenodigd van de Britse en Nederlandse media om verslag te doen van deze inaugurale reis.

Vanaf 4 april is het mogelijk om met de Siemens Velaro met een snelheid van 300 kilometer per uur het traject Amsterdam-London v.v. te rijden, met tussenstops in Rotterdam en Brussel. Van London naar Amsterdam duurt de reis 3 uur en 41 minuten, van Amsterdam naar London een uur langer, vanwege de nog noodzakelijke paspoortcontroles in het kader van de Schengenwetgeving.

“Op het traject van Amsterdam en Rotterdam naar Londen reizen reizigers met de Thalys tot Brussel-Zuid, waar de paspoort- en veiligheidscontroles plaatsvinden. Vervolgens nemen ze een Eurostar-aansluiting naar Londen”, schrijft Eurostar in een persbericht.

De trein moet gaan concurreren met het vliegtuig. En de markt is groot, meldt Eurostar. “Jaarlijks zijn er meer dan 4 miljoen reizigers tussen Londen en Amsterdam.” Reizigers hoeven niet diep in de portemonnee te tasten voor een kaartje. Eurostar zegt een enkele reis aan te bieden voor 40 euro.

Eurostar is commercieel eigenaar van de hogesnelheidstreinen en exploitant van de treindiensten. De treindiensten tussen Londen en Nederland betreft een samenwerking tussen Eurostar en vervoerder NS. NS levert ook treinpersoneel voor de verbinding, zoals machinisten en conducteurs.