In Duitsland is onlangs het eerste deel van een nieuwe spoorverbinding met ETCS Level 2 in gebruik genomen. Het gaat om de 123 kilometer lange spoorlijn van Ebensfeld naar Halle/Leipzig dat onderdeel uitmaakt van de VDE8 corridor Berlijn – Nürnberg.

Siemens heeft samen met consortiumpartner Kapsch CarrierCom deze hogesnelheidslijn (tot 300 km/u) voorzien van ETCS Level 2 treinbeveiliging. Dit treinbeveiligingssysteem ETCS Level 2 maakt gebruik van radiocommunicatie (GSM-Rail), waardoor seinen langs het baanvak niet meer nodig zijn. De volledige communicatie tussen de trein en de walzijde verloopt via GSM-R. Treinen kunnen dankzij ETCS Level 2 dichter op elkaar rijden, wat de capaciteit van het spoor verhoogt. Een tweede voordeel is de verlaging van de kosten voor de spoorinfrastructuur.

Ook in Nederland

Siemens is een belangrijke leverancier voor treinbeveiligingstechniek waaronder ETCS. Het concern installeert ETCS Level 2 momenteel ook in België, Oostenrijk, Zwitserland, Spanje, Hongarije en Turkije. In Nederland zijn de HSL-Zuid, de Betuweroute, de Hanzelijn en het spoor tussen Amsterdam en Utrecht uitgerust met Level 2. Tegen 2028 moet een groot deel van het Nederlandse spoor ook met ETCS Level 2 uitgerust zijn.