Met de bestelling van 73 treinen bij Siemens Mobility zet de Amerikaanse spoorwegmaatschappij Amtrak een grote stap in de verdere verduurzaming van haar dienstverlening. De treinen hebben verschillende aandrijfsystemen. De opdracht, die de grootste voor Siemens Mobility ooit is in Noord-Amerika, omvat ook de levering van de nieuwe Venture-trein met een hybride aandrijving met batterijen.

De bestelling maakt deel uit van de modernisering van de circa 50 jaar oude Amtrak-vloot.  Siemens gaat in eerste instantie  73 treinen leveren en onderhouden, maar dit aantal kan worden uitgebreid met 140 extra treinen. Het gaat om de meest duurzame en efficiënte treinen die momenteel beschikbaar zijn. Een aantal voertuigen heeft een dual power-aandrijving of een hybride aandrijving met batterijen. De treinen worden volledig gebouwd in de Verenigde Staten. Siemens Mobility en Amtrak hebben ook een langlopende serviceovereenkomst gesloten voor technische ondersteuning, levering van reserveonderdelen en materiaal. De totale contractwaarde bedraagt 3,4 miljard dollar. Nooit eerder heeft Siemens Mobility in Noord-Amerika zo’n grote opdracht gescoord.

Meer capaciteit, kortere reistijden

Amtrak gaat de treinen inzetten op de volledige Northeast Corridor, maar ook op diverse door de staat gefinancierde routes in Maine, Massachusetts, New York, North Carolina, Oregon, Vermont, Virginia en Washington. Door het aanbieden van meer capaciteit en kortere reistijden hoopt het bedrijf het aantal passagiers jaarlijks met ruim 1,5 miljoen te verhogen. “Deze nieuwe treinen gaan spoorvervoer fundamenteel veranderen”, verwacht Bill Flynn, CEO van Amtrak. “Ze zijn essentieel voor het behoud van Northeast Regional en federaal gefinancierde treindiensten. Ze bieden onze klanten comfortabele en veilige reismogelijkheden, terwijl ze tegelijkertijd de CO2-uitstoot verminderen.”

Minder uitstoot, meer efficiëntie

“De investering van Amtrak laat duidelijk zien dat de Verenigde Staten belang hechten aan de verbetering van hun spoorwegnet en aan duurzamere concepten voor het personenvervoer”, aldus Michael Peter, CEO van Siemens Mobility. “Wij geloven dat hybride aandrijfsystemen met batterijen en dual power-aandrijvingen een belangrijke rol gaan spelen bij het terugdringen van de emissies en milieubescherming in de Verenigde Staten. Via onze digitale diensten ontvangt Amtrak realtime informatie over de werking van de treinen. Dit zal de efficiëntie en veiligheid van het passagiersvervoer verder verbeteren.”

Continu optimaliseren

De treinen zijn voorzien van draadloze communicatiediensten, bewaking op afstand en geïntegreerde digitale diagnosemogelijkheden om de betrouwbaarheid te optimaliseren. Op basis hiervan kan Amtrak nieuwe technologieën testen en ontwikkelen, maar ook innovatieve onderhoudsconcepten introduceren die de dienstverlening nog efficiënter maken, de beschikbaarheid verhogen en de kosten op lange termijn verlagen.

Veel reizigerscomfort

De treinen worden tussen 2024 en 2030 geleverd. De testfase voor de nieuwe Venture-trein, die een hybride aandrijving met batterijen heeft, begint in 2050. Alle voertuigen beschikken over comfortabelere zitplaatsen, individuele stroom- en USB-aansluitingen, WiFi, uitstekende verlichting en panoramische ramen. Er komt catering aan boord, inclusief zelfbedieningsopties. Verder kunnen reizigers gebruik maken van moderne reisinformatie, een digitaal stoelreserveringssysteem en navigatieschermen.

Gezond, veilig en breed toegankelijk

De treinen voldoen aan de laatste gezondheids- en veiligheidsnormen. Ze hebben een modern klimaatsysteem, handsfree bediening in de sanitaire ruimten en automatische treden. Ze zijn volledig ontworpen conform de toegankelijkheidsnormen van Amtrak. Met een inductief systeem voor slechthorenden, toegankelijke wasruimtes, verbindingsgangen en boordrestaurants en liften zijn ze ook prima toegankelijk voor passagiers met beperkte mobiliteit, waaronder rolstoelgebruikers.